Czy Twoja firma jest gotowa na wykorzystanie pełnego potencjału danych w branży RETAIL?
Big Data i AI, mogą znacząco usprawnić szereg procesów w retailu, od planowania rozmieszczenia sklepów, poprzez automatyzację obsługi klienta, aż po zarządzanie akcjami marketingowymi i podejmowanie lepszych decyzji biznesowych.
Dołącz do naszego webinaru i zobacz, jak wykorzystać dane w praktyce, aby zwiększyć efektywność i zyski firmy.
Webinar jest skierowany do specjalistów ekspansji, analityków danych, specjalistów IT, menedżerów finansowych oraz wszystkich zainteresowanych tematyką rozwoju kanałów sprzedaży
[ Judyta Szerard-Sowińska]: Witamy Was w tym pięknym słonecznym dniu. Wybiła godzina trzynasta, zatem startujemy z naszym webinarem poświęconym tematyce Big Data and AI w Retailu. Nazywam się Judyta Szerard-Sowińska i jestem Key Account Managerem w firmie Data Wizard. Dzisiejszy webinar poprowadzę razem z człowiekiem legendą Przemkiem Żukowskim który jest Qlik Partner ambasadorem.
Zapytam dla pewności tylko, czy dobrze nas widać i czy dobrze nas słychać, jakbyście mogli odpowiedzieć nam tutaj na czacie, czy wszystko jest okej Wszystko jest okej świetnie, doskonale No dobrze. Zapraszamy też do zadawania pytań oczywiście w czacie, na które odpowiemy na sam koniec. Niech to będzie wydarzenie takie interaktywne, więc postaramy się tutaj Państwa zainteresować.
Zatem przejdźmy do konkretnych. Co dzisiaj dla Was przygotowaliśmy i dlaczego warto z nami zostać do końca tego webinara? Na pierwszy ogień idzie aplikacja z rozmieszczeniem sklepów Damy Wam odpowiedź na pytania jak to robić, z jakich źródeł korzystać, jak efektywnie zarządzać danymi, aby zdobywać rynek.
Następnie przejdziemy do aplikacji z danymi operatorskimi, bardzo obszerny temat, jak to się mówi w naszych czasach taki temat sexy. Opowiemy Wam o świecie danych z wykorzystaniem danych operatorskich, a na sam koniec jako wisienkę na torcie zostawimy sobie aplikację Qlik Answers dla tych, którzy poszukują szybkich i trafnych odpowiedzi na swoje pytania bazując na danych nieustrukturyzowanych.
Następnie przejdziemy do sesji Q&A, zatem jak widzicie Państwo mnóstwo wspaniałych takich informacji będziecie mogli się dowiedzieć. Ja zmienię teraz tutaj tylko na prezentacji
Zatem jak widzicie mnóstwo wspaniałych światowych brandów zaufało nam. Widzę, że niektórzy z przedstawicieli tych firm są na naszym webinarze także witamy serdecznie i gorąco witamy także nowe firmy Które pojawiły się na naszym webinarze. Ok, zmieniam kolejny slajd. Z grubsza postaram się opowiedzieć o aplikacjach które będzie Przemek prezentował.
Zaczniemy od aplikacji z rozmieszczeniem sklepów. Jak wiecie Państwo, analiza danych Business Intelligence może pomóc Wam w optymalnym rozmieszczeniu sklepów Zwiększając ich dostępność i przede wszystkim rentowność. To kilka kluczowych czynników, które warto wziąć pod uwagę podczas takiej analizy.
Mianowicie analiza demograficzna, która umożliwia zbadanie gęstości zaludnienia i strukturę wiekową w różnych lokalizacjach dzięki skorzystaniu z ogólnodostępnych danych chociażby GUS-owskich Możecie także zidentyfikować obszary o wysokim potencjale sprzedaży na podstawie dochodów i wydatków mieszkańców.
Kolejny aspekt jest to badanie konkurencji. Umożliwia to zaplanowanie rozmieszczenia sklepów Konkurencyjnych i zidentyfikowanie tych ruchów rynkowych. Możecie także ocenić atrakcyjność lokalizacji na podstawie natężenia chociażby ruchu i dostępności parkingu. Kolejnym aspektem który jest też bardzo ważny do poruszenia jest analiza logistyczna, która pozwala na przeanalizowanie kosztów oraz czasu dostawy Z centrów dystrybucyjnych do potencjalnych lokalizacji, dzięki czemu możecie zoptymalizować sieć dostaw aby z kolei zminimalizować koszty i czas dostawy.
Kolejnym tematem, na który także będę zwróciła uwagę, jakże ważnym, jest oczywiście ocena rentowności, dzięki której możecie oszacować potencjalne przychody i koszty Dla każdej lokalizacji. Dzięki temu wybierzecie lokalizację, która zapewni największą stopę zwrotu z inwestycji. Co z tego wynika?
Wykorzystanie danych Business Intelligence pozwala na podejmowanie przede wszystkim świadomych decyzji dotyczących rozmieszczenia sklepów Co przekłada się na zwiększenie dostępności satysfakcji klientów i rentowności sieci handlowej. A więc cóż mogę powiedzieć więcej? Ja tu tylko robię wstęp a Przemek będzie mistrzem ceremonii i pokaże, jak to się robi w praktyce, Zatem Przemek scena jest Twoja.
[Przemysław Żukowski]: Dzięki. W takim razie już przechodzimy do konkretnej aplikacji Miło mi Was wszystkich tutaj widzieć. Dajcie tylko znać, że mój ekran też widzicie i będę już spokojnie mógł sobie tutaj dalej pokazywać Wam konkretne. Dobra, mam informację że aplikacje widać, więc jedźmy już z tym dalej. Tak jak Judyta wspomniała, generalnie do,
Danych które gdzieś tam posiadacie jako organizacja, warto właśnie dołączać dane, które pochodzą z zewnątrz. Te dane są w bardzo różnym formacie, są to dane ustrukturyzowane, takie jak na przykład te, które teraz będziemy widzieli, ale gorąco Was zachęcam do tego, żebyście zostali do tego samego końca gdzie pokażemy Wam też właśnie jak dotknąć tych danych nieustrukturyzowanych które bardzo często w organizacjach stanowią większość faktycznych danych które Którymi organizacja dysponuje i które może wykorzystywać.
Tutaj w kontekście właśnie lokalizacji sklepów i porównywania swojej sieci sprzedaży versus inne sieci sprzedaży, na przykład konkurencji, które są dostępne na rynku, przygotowaliśmy taką aplikację, która pokazuje Wam właśnie wykorzystanie danych takich zewnętrznych, GUS-owskich. One są troszeczkę może bardziej statyczne, ale w tym drugim przykładzie będziemy pokazywali Wam też jak właśnie wykorzystywać dane live, dostępne Do tego aby właśnie pozyskiwać nowych klientów zastanawiać się na przykład nad nowymi lokalizacjami.
Więc bazując na tych danych takich powiedzmy troszeczkę bardziej statycznych możemy dosyć precyzyjnie przeglądać sobie, co się dzieje w W danym regionie, czy to będą województwa, czy to będą powiaty, czy gdzieś tam jeszcze niżej będziemy sobie schodzili do kodów pocztowych, to jest coś, co oczywiście w Qlika jest wbudowane i z czym możemy działać.
W tym pierwszym kroku wybrałem sobie jako, Tutaj lokalny patriota powiat wołomiński, żeby zerknąć sobie na to właśnie, jaka sieć sprzedaży tutaj w tym powiecie funkcjonuje. I chciałbym zobaczyć sobie, jakie sklepy już tam faktycznie są i jaka jest demografia tego regionu Po wybraniu tego obszaru Takie krótkie podsumowanie tutaj w postaci KPI już mam, natomiast chciałbym jeszcze właśnie zobaczyć tą drugą stronę czyli zobaczyć już taką realną demografię do kogo mogę dotrzeć w jakim zakresie czasu i czy ktoś kto będzie chciał skorzystać z oferty mojego sklepu, nie będzie musiał zbyt wiele zainwestować swojego czasu, tudzież różnych środków transportu, żeby do mnie Żeby to zrobić mogę sobie ustawić tą dodatkową mapkę na taki układ, który pokaże mi lokalizację właśnie wszystkich sklepów to są te niebieskie punkciki oraz konkretnie takie kwadraty o boku kilometra długości i każdym tych kwadratów właśnie z danych GUS-owych Mamy informację o demografii, czyli ile osób tam mieszka w jakiej strukturze wiekowej i na te informacje za chwilkę możemy właśnie nakładać to, o czym przed chwilą powiedziałem, czyli powiedzmy ten koszt dotarcia jak gdyby do mojego,
Punktu sprzedaży z punktu widzenia właśnie tych osób. Tutaj w ujęciu pracy retailowców, którzy też np. czasami gdzieś tam mocno w polu też pracują. Warto dodać że te wszystkie elementy które tutaj sobie zaczynamy łączyć, te wszystkie dane, możemy też oczywiście uwzględniać np. bieżącą lokalizację handlowca tudzież przedstawiciela handlowego Precyzyjnie widzicie skąd dzisiaj do Was nadaje.
Wybiorę sobie ten jeden konkretny sklep i tutaj jak widzicie jak sobie troszeczkę do niego podejdziemy, to widzicie to jego lokalizację i taki bardzo nieforemny, powiedzmy kształt niebieski Co on oznacza? To jest dokładnie odległość od tego punktu którą jest w stanie pokonać pieszo w ciągu pięciu minut.
Czyli już potencjalnie widzimy, że jeżeli na przykład w tym takim kształcie Targetem naszej placówki handlowej jest właśnie klient który raczej do nas dojdzie na pieszo no to widzimy jaki jest zasięg tego sklepu jeśli chodzi o oddziaływanie w takim kontekście wizualnym, ale równie dobrze możemy to właśnie zacząć przekładać też na demografię Skoro wiemy Ile osób mieszka w danym kwadracie, to nakładając obszar tego niebieskiego pola na właśnie ten kwadrat możemy sobie wyliczać na przykład właśnie ten potencjał oddziaływania na liczbę rezydentów.
Widzimy że jakby wyliczając te dwie wartości ten procent pokrycia to jest 1,41, ale oczywiście jeżeli będziemy zwiększali sobie ten kwadrat Czas, który klient byłby w stanie poświęcić na to, żeby do nas dotrzeć to oczywiście ten procent pokrycia będzie tutaj lepszy. To może też jakby zdefiniować, w jakim zakresie geograficznym będziemy na przykład prowadzili nasze kampanie marketingowe lub właśnie to, gdzie powinniśmy ulokować kolejny sklep.
Bardzo podobnie wygląda to też właśnie, gdybyśmy stawiali na takiego klienta który chce dotrzeć do nas albo dotrzeć Po prostu zazwyczaj dociera do nas innym środkiem transportu, czyli na przykład samochodem, wtedy ten nasz obszar oddziaływania w zależności od tego jaki ten czas ustawimy, jest zdecydowanie większy.
Widzimy też jaki jest ten potencjał oddziaływania, znaczy ile osób w totalu mieszka na tym obszarze. No i później dla poszczególnych tych kwadratów jesteśmy w stanie sobie ten nasz potencjał oddziaływania obliczyć. Tutaj też bardzo precyzyjnie od razu też widać wszelkiego typu główne ciągi komunikacyjne, więc jeżeli nas Interesuje powiedzmy lokalizację przy np.
drogach ekspresowych to bardzo fajnie one tutaj na tej mapie też nam się będą interesowały. I to jest takie pierwsze ujęcie, gdzie właśnie dane zewnętrzne, których może być całkiem dużo, bo to mogą być dane GUSowe, to mogą być dane też, które pochodzą de facto z internetu np. ze stron waszej konkurencji gdzie chcecie Toczyć słynne bitwy Little vs Biedronka i tak dalej.
Te wszystkie informacje możecie sobie nakładać na tą mapę jako właśnie kolejne warstwy. Nic was tutaj nie ogranicza jeśli chodzi o możliwości narzędzia, więc możliwości spojrzenia bardzo szerokiego na wasze dane są tutaj, no tak jak wspomniałem, właściwie nieograniczone. To jest takie pierwsze ujęcie gdzie widzimy ten stan zastany, czyli to, co faktycznie wydarzyło się, jeśli chodzi o pokrycie sprzedażowe, pokrycie naszych sklepów.
Natomiast możemy też oczywiście próbować wyszukiwać punkty które pod kątem różnego typu Typu założeń które byśmy tutaj mieli, takich naszych biznesowych mogą spełniać nasze oczekiwania i właśnie szukać tych dobrych miejsc na lokalizację sklepów. Więc tutaj mamy taką dosyć prostą wyszukiwarkę gdzie te wszystkie dane, które mieliśmy wcześniej, czyli na przykład liczba mężczyzn, liczba kobiet czy na przykład jakiś przedział wiekowy, bo Będzie ten klient którego będziemy chcieli celować.
Możemy wyszukiwać takie miejsca w Polsce, gdzie właśnie w ramach tych kwadratów tej siatki kilometrowej możemy znaleźć takie miejsca gdzie właśnie przynajmniej takie zagęszczenie ludności No i jakby z całej Polski wybraliśmy w tej chwili 46 dokładnie takich kilometrów kwadratowych, które ten warunek spełniają, no teraz tym kilometrom kwadratowym możemy się troszeczkę bardziej precyzyjnie przyjrzeć.
Ja się tutaj skupię na Warszawie jako taki dobry przykład i jakby z tego poziomu mogę już właśnie te Tę konkretną siatką kilometrową sobie obejrzeć i na nią na przykład nałożyć właśnie istniejącą lokalizację sieci handlowej, czy to mojej czy to konkurencji, czy to mojej plus konkurencji, jakby to już zależy od tego, jaki tutaj pomysł na analizę będziecie mieli, tak jak wspomniałem od strony narzędzia Jest to totalnie możliwe.
Na to wszystko właśnie możemy nałożyć istniejące już sklepy. No i tam gdzie widzimy te kwadraty i te sklepy, które są w jakimś otoczeniu tych kwadratów lub też bezpośrednio w nich, no to wiemy że ten potencjał ludnościowy mamy całkiem nieźle wykorzystany. Ale jak się tak przyjrzymy w lewy górny róg no to zobaczymy tutaj jedno miejsce, Które potencjalnie do tego naszego sklepu będzie miało kawałek, będzie musiało jeszcze przejść przez dosyć ruchliwą arterię i to wszystko jakby może powodować że to jest jakiś tam kandydat dla nas na to, żeby przyjrzeć się temu jeszcze bliżej.
Nie wychodząc z narzędzia Nie ruszając się właściwie jeszcze od biurka, możemy tą informację podejrzeć sobie jeszcze bliżej czyli możemy sobie powiększyć to, możemy sobie tutaj wejść w szczegóły po to, żeby zobaczyć na przykład jak to wygląda od strony satelitarnej. No faktycznie pod tym naszym kwadratem mieści się dosyć duże osiedle, a co najciekawsze mamy tutaj jeszcze,
Dosyć potężne centrum handlowe, w którym naszej lokalizacji nie ma. Więc potencjalnie jeżeli ktoś tutaj mieszka, no to raczej będzie szedł tutaj, a nie poświęci już czasu, żeby dojść do naszego sklepu. Więc nawet takie trochę organoleptyczne dochodzenie w którym miejscu byłoby mieć kolejną lokalizację handlową, jest tutaj możliwe, bo tak jak widzicie możecie łączyć różnego typu widoki.
Nie tylko takie wizualne jeśli chodzi o dane, ale także wręcz Zobaczyć jak to wygląda od strony terenowej. No oczywiście te dane, które tutaj pokazujemy to są dane GUS-owskie, tak jak wspomniałem one są w pewnym stopniu statyczne, ale z drugiej strony bardzo dobrze też przygotowane do tego, żeby włączyć się do takiej analityki i jako kolejną warstwę nakładać jakieś informacje np.
o stopie bezrobocia, o zarobku O wszelkich innych parametrach które GUS jest w stanie dostarczyć, a które wy jako kolejną warstwę na przykład na tą mapę możecie sobie nakładać. To taki pierwszy przykład wykorzystania troszeczkę danych bardziej statycznych, a o tych danych interaktywnych takich live powiemy za chwilę.
Piłeczko przekazuję do Judyty.
[ Judyta Szerard-Sowińska]: Dobrze więc ja pozwolę sobie teraz zaprosić Państwa do ankiety Abyśmy mogli trochę bardziej się poznać żebyśmy mogli bardziej zrozumieć wasze potrzeby. Klikam teraz, powinniście już państwo widzieć to na ekranach. Ankieta jest oczywiście interaktywna, możecie państwo śmiało scrollować i wypełniać ankietę.
Oczywiście wszelkie informacje jakie dostaniemy Postaramy się tutaj też przemycić oczywiście podczas webinaru żeby to było jak najbardziej ciekawe dla Was. Pierwsze odpowiedzi widzę, że już spływają. Dzieje się, widzę na tych słupeczkach. Bardzo dobrze.
[Przemysław Żukowski]: Tak, my tutaj na bieżąco widzimy jak to wszystko sobie skacze
[ Judyta Szerard-Sowińska]: Pytanie pierwsze.
Czy dane, z których korzystaliśmy do analizy rozmieszczenia sklepów są płatne? No nie, nie są płatne, tak jak Przemek mówił, są to dane ogólnodostępne, są to dane GUS-owskie na podstawie których jesteście w stanie wyciągnąć naprawdę bardzo dużo ciekawych wniosków i przeanalizować rynek docelowy, do którego chcecie dotrzeć od A do Z, od ogółu do szczegółu Wydaje mi się, że już chyba wystarczający czas na uzupełnienie.
To Przemek sądzisz o tym?
[Przemysław Żukowski]: Tak, już troszeczkę informacji tutaj mamy, więc ja też tak szybko podsumuję. Widzimy że w dużej mierze gdzieś tam pracujecie w Excelu jeśli chodzi o przygotowywanie analiz no i troszkę na te, Czasu na to poświęcacie, więc będziemy się też starali tutaj w tej dalszej części pokazywać Wam, w jaki sposób właśnie tego czasu swojego możecie troszeczkę dla siebie odzyskać.
[ Judyta Szerard-Sowińska]: Widzę że jeszcze jedno pytanie zostało zadane, Pan Mirosław. Czy rozwiązanie, które prezentowaliśmy, również jest możliwe w wersji stacjonarnej czy tylko w chmurowej? Oczywiście mamy możliwe Dwa rozwiązania. Jest możliwe rozwiązanie on-prem u siebie posadowione, jak i również rozwiązanie murowe. Jeśli będziecie mieli Państwo pytania to oczywiście zapraszam do kontaktu Jestem od tego, żeby tutaj wszystko wyjaśnić.
No dobra Przemek to możesz zamknąć ankietę mogłam Cię prosić Następny temat, o którym będziemy chcieli porozmawiać jest aplikacja związana z danymi operatorskimi. Dane operatorskie w naszym ujęciu jest to klucz do skutecznej analizy. Dane operatorskie czyli takie informacje zbierane przez firmy telekomunikacyjne na temat korzystania z ich usług przez abonentów stają się coraz bardziej Jest częstszym źródłem wiedzy dla analityków.
Wykorzystywane są te dane w procesach analitycznych no i w tym momencie niesie to ze sobą wiele korzyści takich chociażby jak lepsze zrozumienie klientów. Jeśli chcemy dotrzeć do konkretnego klienta musimy też oczywiście znać jego specyfikę Więc dane operatorskie dostarczają nam szczegółowych informacji na temat zachowań preferencji, czy też nawet nawyków naszych klientów.
Analiza tych danych pozwala lepiej zrozumieć potrzeby użytkowników i dostosować oczywiście ofertę do ich oczekiwań. Przekłada się to na wyższą satysfakcję klienta i budowanie długoterminowych relacji z tymże klientem. Kolejnym aspektem na który trzeba zwrócić uwagę jest Jest to optymalizacja oferty i usług.
Dane operatorskie umożliwiają też identyfikację trendów i wzorców w korzystaniu z usług telekomunikacyjnych. Dzięki temu firmy mogą wprowadzić zmiany i ulepszenia w swojej ofercie, dostosowując je do aktualnych potrzeb, czy też zmian na rynku które się zadzieją. Pozwala to na zwiększenie konkurencyjności i przyciągnięcie nowego klienta.
Kolejnym aspektem który też jest bardzo ważny chociażby w obecnych czasach mam tu na myśli wykrywanie nadużyć i oszustw Tutaj analiza danych operatorskich pomaga w wykrywaniu podejrzanych wzorców aktywności, które mogą wskazywać na próby oszustwa lub różnego rodzaju nadużycia. Pozwala to na szybką reakcję i zapobiegnięcie stratom finansowym, więc jest to bardzo ważny aspekt, z którego można skorzystać.
Kolejnym aspektem jest personalizacja komunikacji. Nic lepiej nie działa niż personalizacja Idealnie wycelowane komunikaty, więc tutaj też dane operatorskie umożliwiają segmentację klientów i dostosowanie komunikacji marketingowej do już typowo specyficznych osób, poszczególnych grup docelowych. Dzięki temu firmy mogą wysyłać bardziej trafne i skuteczne komunikaty, zwiększając zaangażowanie swoich klientów.
Tutaj też kolejnym aspektem na który warto zwrócić uwagę jest wsparcie decyzji biznesowych. Tutaj dane operatorskie z kolei dostarczają cennych informacji które mogą wspierać procesy decyzyjne na różnych szczeblach organizacji. Analiza tych danych pozwala na lepsze zrozumienie rynku prognozowanie trendów i podejmowanie strategicznych decyzji które przełożą się Na sukces Waszej firmy.
Więc Przemek tutaj W Twojej ręce do prezentacji.
[Przemysław Żukowski]: Ok, to zobaczmy sobie w tej chwili jeszcze kolejną aplikację i ona będzie właśnie wychodziła już troszeczkę dalej, czyli w pewnym sensie też jakby korzystamy z tych danych które mamy o lokalizacji powiedzmy naszych pracowników Punktów sprzedażowych, ale właśnie uzupełniamy je danymi takimi live, danymi, które zmieniają się właściwie z dnia na dzień, można by powiedzieć też z godziny na godzinę i być może one też są istotne dla naszego biznesu I tutaj taki przykład na ujęciu właśnie Żabki Nano.
Jest to taki dosyć specyficzny format sklepu. Jeżeli je sobie tutaj pokażemy, to zjedźmy sobie też znowu do Warszawy. Te powiedzmy lokalizacje warszawskie możemy sobie tutaj już zawęzić. No i podobnie jak wcześniej chciałbym też właśnie zobaczyć jakby migrację tych naszych klientów w zależności od tego właśnie też znowu jakim powiedzmy środkiem transportu się poruszają, chociaż w przypadku akurat tego konkretnego formatu sklepu no to ten klient na piechotę jest tym, który będzie nas interesował Co ciekawe no jakby tutaj zagęszczenie tych punktów już jest coraz większe więc na przykład jeżeli wiemy, że gdzieś tam klient nie jest w stanie poświęcić więcej niż powiedzmy 5 minut na dojście do nas, no to rysując tego typu zasięgi oddziaływania też potencjalnie bo możemy sobie wyłapywać takie miejsca, gdzie faktycznie trochę sklepy się zaczynają kanibalizować i walczyć de facto o tego samego klienta Więc to jest też coś, co może nam pozwolić tą siatkę tutaj Geograficznie lepiej planować.
Ale znowu to jest taki powiedzmy stan zastany, tak jak one są w tej chwili zrealizowane, natomiast naszym celem jest to, żeby odpowiedzieć sobie na pytanie gdzie postawić powiedzmy, gdzie zlokalizować kolejne tego typu punkty sprzedaży, czy też punkty usługowe. No chcielibyśmy żeby on był na powiedzmy jakimś ciągu takich powiedzmy w ciągu komunikacyjnym gdzie tych ludzi będzie się przemieszczało dziennie Całkiem sporo, no i tego GUS już nam nie dostarczy.
To już są dane, które właśnie gdzieś tam we współpracy z operatorami w naszym przypadku współpracujemy tutaj mocno z Orange’em, też naszym klientem więc od nich można pozyskiwać tego typu informacje, które później znowu tak jak pokazywałem wcześniej, Można nakładać na tą mapę i w ten sposób na przykład właśnie szukać sobie tych tak zwanych migracji naszych klientów.
Czyli jeżeli w tej chwili włączę sobie właśnie taką dodatkową warstwę, to pozyskując takie informacje od operatora jestem w stanie powiedzieć, że na przykład główna migracja użytkowników tutaj, na przykład w dniu roboczym z metra centrum odbywa się w tych kierunkach. To takie informacje operatorzy oczywiście zanonimizowane są w stanie Dostarczać i to może być dla mnie taka pierwsza wskazówka w którym kierunku powinienem iść, w którym kierunku powinienem też ustawiać tą moją nową placówkę na przykład z uwzględnieniem tego, że już inne moje placówki, tak jak chociażby tutaj w tym miejscu istnieje jakby normalny format żabki Już są, więc mogę wykluczać tego typu potencjalne lokalizacje, biorąc pod uwagę właśnie też tą istniejącą sieć sprzedaży, czy moją, czy konkurencji.
Patrząc na to, że jakby generalnie celuję w to, że chciałbym, żeby tych ludzi przewinęło mi się najwięcej no to pierwszy możliwy krok, który bym chciał zrobić, to jakby ten kierunek. Tutaj bym chciał powiedzmy szukać tej nowej lokalizacji i jakby skracając powiedzmy cały proces decyzyjny, załóżmy, Że o tej lokalizacji faktycznie zdecydowałem i ją będę chciał tutaj w jakimś tam czasie zrealizować.
No i to jest jakby jedna rzecz, jedna decyzja która została mi ułatwiona dzięki temu, że właśnie mogłem sięgnąć do takich informacji Wprost nie są dla mnie dostępne. Mogę się pewnie niektórych rzeczy domyślać ale no jakby zweryfikowanie tego live jest zdecydowanie i w danych jest zdecydowanie lepsze.
Co więcej, jak już ta lokalizacja nowa moja się pojawi albo ma zamiar się pojawić w całkiem niedługim czasie, mogę pójść Krok dalej, czyli te dane, które pozyskamy od operatora one nie tylko mogą być takimi surowymi danymi że tyle ludzi tu, tyle ludzi tam, tylko mogę coś o tych ludziach troszeczkę więcej się dowiedzieć, czyli na przykład ile z nich stanowią kobiety, z jakich na przykład urządzeń, korzystają z jakiego systemu operacyjnego, bo być może użytkownicy iPhone’ów będą dla mnie bardziej istotni w moim biznesie niż na przykład androidowcy.
No i mogę takie informacje też jakby tutaj sobie wykorzystywać chociażby po to, żeby na przykład z tych różnych parametrów które dostanę od operatora wybrać sobie na przykład właśnie kobietę na przykład takie, które korzystają z iOS-a i przekazać te dane z powrotem czyli na przykład informacje o jakimś takim unikalnym ich ID-ku, z powrotem do Orange’a po to, żeby na przykład przygotować kampanię SMS-ową, która,
Trafi do tych użytkowników na przykład Tuż przed otwarciem mojego sklepu albo trafi w postaci SMS-a w momencie, kiedy taki użytkownik będzie powiedzmy w tej okolicy, czyli jakby sprowokuje go, będąc w danym miejscu sprowokuje go do tego żeby odwiedził moją lokalizację. Oczywiście te kampanie mogą działać na tyle fajnie że dokładnie później wiemy jesteśmy też w stanie zmierzyć że wysłaliśmy tych SMS-ów, Strzelam 10 tysięcy, ileś osób pojawiło się u nas, zrealizowało jakiś na przykład kod rabatowy, więc jesteśmy w stanie zmierzyć sobie efektywność tej kampanii a pozyskując jeszcze odpowiednio tego klienta będziemy w stanie być może jakby zlinkować informacje o nim, te zewnętrzne z tymi które pozyskamy już później na przykład w jakimś moim systemie Systemie z CRM i za pomocą automatyzacji Qlikowych na przykład przekazać właśnie te dane doręcza, czy na przykład mając już troszeczkę więcej informacji o tych klientach na jedno Kliknięcie dosłownie utworzyć kampanię w jakimś systemie marketing automation, tak jak na przykład tutaj w MailChimpie.
Poprzez takie szybkie wyłapanie sobie tych klientów mogę tego typu informacje robić, przez to działanie Działów marketingu czy działów ekspansji czy działów sprzedaży może być po prostu łatwiejsze bo mają wszystkie informacje do podjęcia decyzji po prostu w jednym miejscu. I tutaj patrzyliśmy sobie na tą migrację w sposób taki bardzo poważny Punktowe i pod kątem troszeczkę tego powiedzmy z jakich technologii tudzież w jakiej grupie demograficznej są ci użytkownicy, którzy w tym miejscu się poruszali.
Natomiast można na to patrzeć oczywiście też o wiele bardziej szeroko. Czy też np. pod innymi kątami takimi które będą istotne z punktu widzenia naszego biznesu. No i tutaj możemy właściwie spojrzeć na całą Warszawę znowu każdy ten kwadracik to jest bardzo precyzyjne miejsce, gdzie możemy sobie np.
zobaczyć wedle narodowości Kto odwiedzał dane miejsce i jak często. No i teraz załóżmy że celem naszych działań sprzedażowych promocyjnych są na przykład obcokrajowcy, więc wybierając ich dokładnie widzimy w których miejscach oni się poruszają. Być może na przykład moje działanie handlowe, promocyjne jest skierowane na tych, którzy pracują Przykładowo uczestniczą w jakimś wydarzeniu koncercie i tak dalej, więc znowu bardzo precyzyjnie mogę sobie takich użytkowników wybrać, czyli na przykład tych, którzy przylecieli na okęcie, jakoś z tego okęcia dostali się do Do centrum Warszawy i na przykład na Stadion Narodowy.
Bardzo precyzyjnie jesteśmy w stanie takich użytkowników sobie wybrać i na przykład na tej podstawie tworzyć jakieś takie real-time’owe kampanie dla nich SMS-owe, żeby na przykład skorzystali z naszej oferty. I tak jak widzicie, ten typ użytkownika akurat Tutaj jest ustawiony jako kraj z którego dana osoba pochodzi, w tym przy ujęciu tutaj w przypadku żabki nano mówiliśmy o tym, czy to są właśnie kobiety mężczyźni czy takie technologie korzystają.
Powiedzmy z punktu widzenia waszego biznesu tych parametrów które będziemy mogli sobie tutaj dobierać można robić więcej, jakby wymaga to już Bardziej szczegółowych rozmów z Orange’em, więc jeżeli to Was też interesuje to też bardzo chętnie możemy Was skontaktować z właściwymi osobami. Tutaj, Przemek, przepraszam za
[ Judyta Szerard-Sowińska]: Ci przerwę, widzę że jest właśnie pytanie, w jaki sposób zdobyć od Orange’a dane reprezentowalne?
[Przemysław Żukowski]: To od razu powiem, skontaktujcie się proszę z Jedyta i Jedyta przekieruje Was już do właściwej osoby. Tak jak wspomniałem, czy będą to dane wykorzystywane, bo jakby mamy przedstawicieli różnych branż nie tylko retailu ale na przykład powiedzmy nawet jednostki samorządu terytorialnego na przykład wykorzystują tego typu dane, Do tego, żeby na przykład lepiej planować trasy komunikacyjne, czy na przykład lepiej zarządzać właśnie dużymi eventami, które się dzieją tu i teraz.
Także dzisiaj kręcimy się wokół retailu ale jakby pomysłów na wykorzystanie tego typu danych jest mnóstwo. Znowu piłeczkę przebijam do Judyty i zostawiamy dla Was tą najciekawszą najnowszą rzecz, którą będziemy chcieli Wam pokazać.
[ Judyta Szerard-Sowińska]: To ja jeszcze widzę tutaj kolejne pytanie, pozwolę sobie je zadać, czy mapy które pokazywaliśmy są już w narzędziu?
Są jak najbardziej w narzędziu kwestia jest tylko dostosowania tych map, nie ma tutaj żadnych dodatkowych haczyków, także sky is the limit, jak to się mówi. Okej to ja w takim razie już przełączam się na moją prezentację, a więc teraz Nasza rzeczona, wisienka na torcie. Zatem będziemy chcieli teraz zaprezentować aplikację Qlik Answers.
W takim telegraficznym skrócie, jakbym miała opisać to narzędzie. Qlik Answers potężne przede wszystkim narzędzie, które oferuje wiele korzyści dla użytkowników przede wszystkim poszukujących szybkich i trafnych odpowiedzi na pytania I tutaj, co najważniejsze, jest to aplikacja do analizy danych nieustrukturyzowanych tekstowych takich chociażby jak PDF, Word, różnego rodzaju prezentacje, czy Confluence Jira, etc.
Możecie Państwo korzystać naprawdę ze wszystkich danych które są w Waszej organizacji. Aplikacja bazuje tylko i wyłącznie na sprawdzonych danych firmowych, bez sięgania do niesprawdzonych źródeł danych. Które mogą oczywiście zakłamać wynik więc tutaj jest wszystko bardzo zerojedynkowe. Jakbym miała przytoczyć parę takich cech Qlik Answers, to tutaj możemy mówić o szybkim uzyskaniu odpowiedzi więc Qlik Answers wykorzystuje zaawansowane algorytmy, aby natychmiast wyszukać i zaprezentować najbardziej trafne odpowiedzi na zadawane pytania Eliminuje to przede wszystkim konieczność żmudnego przeglądania wielu źródeł w poszytywaniu informacji więc czas to pieniądz Już go uzyskujecie.
Kolejny aspekt to dostęp do szerokiej wiedzy. Tutaj Qlik Answers czerpie wiedzę z obszernej bazy danych, która jest stale aktualizowana i rozszerzana. Dzięki temu użytkownicy mają dostęp do aktualnych i wyczerpujących informacji na wiele tematów w ramach oczywiście organizacji. Przede wszystkim należy zwrócić tutaj uwagę na intuicyjny interfejs.
Jest zaprojektowany z myślą przede wszystkim o łatwej nawigacji i intuicyjnym wyszukiwaniu. Użytkownicy mogą zadawać pytania w języku naturalnym i otrzymywać zrozumiałe odpowiedzi. Nie trzeba posiadać żadnych zastępów specjalistów IT, aby stworzyć sobie bazę wiedzy z której można na co dzień korzystać Co też jest bardzo dużym atutem.
I tutaj kolejny aspekt dzięki personalizacji Qlik Answers uczy się preferencji użytkownika i dostosowuje wyniki wyszukiwania do jego indywidualnych potrzeb. Dzięki temu użytkownicy otrzymują coraz trafniejsze odpowiedzi I jeszcze jeden aspekt który też jest dosyć istotny przede wszystkim jest to możliwość oceny odpowiedzi.
Użytkownicy mogą oceniać przydatność otrzymanych odpowiedzi a Qlik Answers wykorzystuje tę informację do ciągłego ulepszania swoich wyników doskonalenia. Pozwala to na stopniowe doskonalenie narzędzia. No i należy jeszcze tutaj na sam koniec wspomnieć o dostępności do źródeł Jeśli użytkownik ma odpowiednie uprawnienia, może przeglądać i pobierać źródła wykorzystywane przez Qlik Answers do generowania odpowiedzi.
Umożliwia to weryfikację informacji, no i oczywiście pogłębianie wiedzy. Przemku, teraz do Ciebie do akcji.
[Przemysław Żukowski]: Okej no to tak, teraz to co zobaczycie będzie troszeczkę inne niż to co widzieliście wcześniej. Tu nie będzie jakichś super fajnych fancy wizualizacji. Tutaj bardziej właśnie będziemy poruszali się w środowisku trochę tekstowym, no ale właśnie, dane nieustrukturyzowane, bardzo często ogromnym zasobem które organizacje w sobie posiadają Takim zasobem który może nie do końca zawsze jest wykorzystywany.
Znowu poruszamy się tutaj w środowisku retailowym, więc wymyśliłem sobie taki pewien case, który chciałbym Wam tutaj pokazać Jako standardowy przedstawiciel gatunku że tak powiem Zwykłego faceta który nie zna się na modzie i który wchodząc na stronę internetową na przykład jakiegoś brandu modowego po prostu jest przytłoczony ilością filtrów możliwości po prostu nie wie co ma wybrać.
Więc Postarałem się w ramach właśnie Qlik Answers zajrzeć na stronę jednego z naszych klientów z branży modowej i pobrać troszeczkę informacji o ich produktach o tym, co oni na przykład rekomendują swoim klientom, po to, żeby stworzyć takiego właśnie uniwersalnego, interaktywnego asystenta, który będzie mógł działać troszeczkę powiedzmy w takich dwóch Trybach.
Pokażę Wam go, jakby to mogło być wykorzystywane przez, powiedzmy, takiego zupełnie końcowego użytkownika, jak również, powiedzmy, przez takiego doradcę handlowego w miejscu sprzedaży. To, co widzimy tutaj w tej chwili na ekranie, to po prawej stronie właśnie mamy tego naszego czata z którym za chwilkę sobie będziemy dyskutowali.
Natomiast to, co Judyta wspominała wcześniej, taki Chat bazuje na wiedzy którą w niego wypchnąłem, więc to nie jest coś, co gdzieś wychodzi do internetu szuka danych nie wiadomo gdzie, nie wiadomo w czym, tylko jest to pewna wiedza którą jesteśmy tutaj w stanie zapakować, kontrolować ją, odświeżać ją zgodnie z polityką naszej organizacji.
I znowu tutaj powiem Dzisiaj mówimy o retailu natomiast takich właśnie danych nieustrukturyzowanych różnych procedur informacji którymi firma się musi posługiwać jest mnóstwo i Qlikancers może na przykład w tym pomóc Więc zobaczmy sobie na takim pierwszym przykładzie jak by to mogło działać Ja tylko sobie odświeżę, czy się tutaj mi sesja nie zgubiła.
Jeszcze może słowo komentarza mamy tutaj właśnie ten nasz czat tutaj po lewej stronie mamy dostęp do bazy wiedzy i ta baza wiedzy może być zbudowana właśnie z najróżniejszych plików to mogą być pliki Word, PDF, prezentacje, pliki tekstowe, generalnie wszystko to, co raczej nie jest tabelką, Tylko właśnie takim lanym tekstem, który na przykład opisuje różnego typu funkcjonalności naszych produktów czy procedury obowiązujące w naszej firmie, czy na przykład jakąś dokumentację przetargową, która jest bardzo opasła, której zrozumienie też wymaga chwili czasu.
I właśnie do tego typu danych Qlik Answers służy. To jest wersja 1.0 Qlik Answers która właśnie dotyka danych nieustrukturyzowanych ale Wypatrujcie na horyzoncie wersji 2.0, która dotknie też tych danych już ustrukturyzowanych czyli tych, które będziecie mieli w standardowych aplikacjach Qliksensowych.
No dobra to powiększę sobie w tej chwili tego czata żeby on nam zajmował tutaj cały ekran. Postaram się jeszcze tutaj troszeczkę to powiększyć żeby było Wam może lepiej to widać Okej myślę, że tak będzie okej Przygotowałem sobie kilka pytań. Oczywiście można je tutaj zadawać na bieżąco ale żeby nie robić, powiedzmy, literówek zrobimy to sobie już na zasadzie trochę ctrl-c, ctrl-v.
Jest to taki wirtualny asystent, który może być gdzieś tam zaszyty, czy w istniejącym systemie u klienta czy np. jakbyśmy się bardzo mocno pokusili to też w stronie internetowej która jest de facto sklepem internetowym. Wchodzę na taki sklep zgubiłem się w tych wszystkich możliwościach które są tam dostępne, w tych filtrach kolorach, wzorach fasonach itd.,
więc chcę zacząć od czegoś prostego. Pewne proste wyzwanie. Jestem facetem idę na wesele, jakie stylizacje polecasz? No i teraz jakby nie dotykając w ogóle tutaj klawiatury jak widzicie na bazie tej wiedzy która pod tego, pod Qlikansersa została włożona, dostałem kilka propozycji tego, powiedzmy w jaki sposób mógłbym się na ten event wybrać.
Skąd to, skąd on to wie? No właśnie, z tej bazy wiedzy którą mu tam ze Sam i tak jak widzicie tutaj pod spodem możemy sobie zobaczyć właśnie z jakiego źródła to zostało wzięte czyli akurat w tym przypadku z bloga który na stronie tego akurat producenta był prezentowany. Więc jeżeli z punktu widzenia takiej firmy na tym blogu właśnie zadbamy powiedzmy o różnego typu wpisy, typu coś dla kobiet coś dla mężczyzn, Coś na jakiś konkretny event.
Ta wiedza może później być wykorzystywana właśnie do tego, żeby takich klientów obsłużyć, żeby oni nie zostali przerażeni ilością opcji na stronie internetowej, tylko zostali na dłużej w sposób taki bardzo Konwersacyjny, doszli sobie do tego co mogliby na siebie tego dnia założyć. No dobra, to mamy pierwsze pytanie.
Załóżmy, że ten nasz klient jest jednak trochę bardziej dociekliwy i potrafi zadać to pytanie troszeczkę dalej, czyli powiedzmy Początek jest ten sam, ale już zaznaczam że mam moją ulubioną czarną marynarkę i to właśnie ją chciałbym potraktować jako bazę tego, co chciałbym, żeby zostało tutaj stworzone.
I znowu na bazie tych informacji, które są zawarte w bazie wiedzy zaczyna mi tutaj system podpowiadać co mógłbym z tego zacząć Stworzyć co powoli też mnie zaczyna na przykład naprowadzać na konkretne produkty, które mógłbym wybrać z oferty tego sklepu na którym akurat jestem. No to pójdźmy jeszcze dalej, czyli pytanie podobne i tutaj dajmy mu troszeczkę trudniejsze zadanie gdzie zaczynam już pytać troszeczkę bardziej szczegółowo czyli mam pewien jakiś,
Wyobrażenie powiedzmy mojego budżetu, który chciałbym na to poświęcić. No i chciałbym, żeby mi przygotował powiedzmy propozycje nie tylko jeśli chodzi o produkty ale też mniej więcej pokazał mi ile to mnie będzie kosztowało, jakie są widełki, z czego mógłbym sobie skorzystać. No i możemy sobie tutaj przeczytać, różne są opcje które mi tutaj zaproponował powiedzmy tutaj 1800, 1500.
Czy powiedzmy dwa tysiące cały taki zestaw by mnie interesował. No ale na przykład gdzieś tutaj też się pojawiła jakaś informacja że na przykład mógłbym założyć jakieś takie ciekawe buty o których pierwszy raz znowu słyszę. Mogę znowu zapytać co to jest. To troszeczkę dostanę informacji cóż to jest. I okaże się, że być może na tę naszą imprezę to nie jest takie głupie żeby to założyć.
A jak już to będę miał, no to teraz okej no to teraz przygotuj mi Informacje o tych konkretnych produktach gdzie one są, jakie są ich ceny daj mi linki do tego, żebym mógł potencjalnie sobie to kupić. No i teraz wszystkie te informacje tak na dobrą sprawę są zgromadzone na stronie internetowej, ale ja jako potencjalny taki użytkownik nie do końca znający się na modzie i orientujący się w tym, Mogę po prostu zostać wyłączony z tego procesu zakupowego, bo po prostu przegram tą walkę z filtrami.
Takie podejście pozwala nam na to, że taki klient może być troszeczkę lepiej zaopiekowany. Co więcej, bazuję, te wszystkie odpowiedzi które tutaj bazują bazują na tym, co dana firma jakby do tej bazy wiedzy Włoży, czyli jeżeli włoży konkretne powiedzmy stylizacje, pomysły na nie, to taki klient będzie tutaj lepiej obsłużony.
No i teraz wyobraźmy sobie troszeczkę inną sytuację. Tutaj byliśmy w świecie online, było fajnie, ok, ten klient jakoś tam sobie już do tych konkretnych produktów doszedł ale właśnie w kontekście tej bazy wiedzy I nieważne czy to jest retail, czy to jest jakaś inna branża wyobraźmy sobie tą sytuację troszeczkę inaczej.
Czyli wchodzę do Centrum handlowego, w Polsce jest ich grubo chyba ponad 500, jak dobrze pamiętam. Wchodzę do takiego sklepu i zadaję właśnie tego typu pytanie, czyli idę na wesele jestem facetem mam czarną marynarkę w co się mogę, że tak powiem tutaj ubrać. No i pech chciał, że doświadczony pracownik akurat był na przerwie a to, na kogo trafiłem, to osoba której to jest właśnie pierwszy dzień w pracy.
No i po takiej krótkiej konwersacji mogę dosyć szybko zrozumieć, że Nie powalczymy tutaj i ta osoba nie jest w stanie pomóc mi w odpowiedzi na moje pytanie i jakby spełnieniu moich potrzeb, a mój czas leci bo potrzebuję na przykład na jutro już być gotowy. Więc jak taka sytuacja najprawdopodobniej się skończy?
No najprawdopodobniej, Obrócę się na pięcie, wyjdę z tego sklepu pójdę 10 metrów dalej, gdzie znajdzie się podobny sklep i być może trafię na sprzedawcę, który szybciej mi na to pytanie odpowie, bo być może jest bardziej doświadczony i tego typu informacje ma. No i teraz jak sobie spojrzymy na te łączne stylizacje, które tutaj widzimy jakieś tam 1800, 1500 czy 2000, no to Strzelamy, że powiedzmy wydałbym w tym sklepie około tysiąca złotych, żeby gdzieś tam sprowadzić to troszeczkę troszeczkę niżej.
Jak mówiłem o tych sklepach o tych centrach handlowych, to jest ich około pięciuset załóżmy, że nasza marka jest w dwudziestu procentach z nich, czyli jakichś powiedzmy sto sklepów, no i załóżmy nawet, że raz dziennie w jednym sklepie tylko tego typu sytuacje się zdarza, że klient wychodzi, obraca się napięcie, bo ktoś, kto pracuje Miał mu pomóc w dokonaniu zakupu miał po prostu za małą wiedzę mimo tego, że ta wiedza w firmie jest.
Ktoś sobie powie że ta strata tysiąca złotych to jest mało, ale przypominam dni roboczych w roku mamy 250, tych sklepów w takich sytuacji może być więcej, Resztę matematyki już zostawiam Wam, jeśli chodzi o potencjalne korzyści które taki brand mógłby mieć. Więc to jest taki przykład, gdzie faktycznie możemy wykorzystać tą wiedzę która jest w firmie I zastanowić się jak ta sytuacja mogłaby wyglądać inaczej.
Gdybym wszedł do takiego sklepu i nawet trafił na pracownika który jest pierwszy dzień w pracy, ale który ma do dyspozycji takiego wirtualnego asystenta, to on bardzo szybko byłby mi w stanie pomóc że ok, ogólnie możemy zrobić to. Tak? A już bardziej szczegółowo możemy przejść do propozycji konkretnych produktów.
No i oczywiście to jest przykład z branży modowej, z branży retail, ale czy na przykład w sieci sprzedaży elektroniki czy jakichś innych urządzeń jest inaczej? No nie, tam też trzeba często przejść przez jakieś przepastne dokumentacje, jakieś listy kompatybilności i doradcy handlowi po prostu na co dzień się z tym mierzą.
No teraz fajnie by było dostarczyć im coś, co pozwoli im na przykład tego typu oferty konstruować szybciej spełnią wiedzy firmowej, którą byśmy od takiego człowieka wymagali, a przede wszystkim redukować wszelkiego typu błędy które z takiej Powiedzmy konfiguracji mogłyby mogłyby wejść, więc jakby to pytanie zostawiam wam dodam tylko, że nasi klienci już to rozwiązanie testują, my na nasze wewnętrzne potrzeby już je stosujemy, chociażby właśnie do szybkiego rozumienia jakiejś dokumentacji przetargowej, czy na przykład właśnie rozumienia wszystkich Wszystkiego tego, co nowe w Qliku się pojawia jak chociażby Qlik Talent Cloud.
To są bardzo często przepastne dokumentacje przez które trzeba szybko przejść, zrozumieć i właśnie takie nieustrukturyzowane dane Pozwalają nam się w tym, Qlik answers na takich nieustrukturyzowanych danych pozwalają nam się szybko zorientować. Więc podkreślam to, że właśnie bardzo często 80% danych którymi firmy funkcjonują, to są właśnie tego typu dane.
Jakieś informacje o ich produktach informacje o ich procedurach. Przy dużej rotacji pracowników czy chociażby w branży tej, przy częstej zmianie na przykład kolekcji trudno wymagać od tych ludzi, żeby byli faktycznie ze wszystkim na bieżąco. Ta baza wiedzy odświeża się tak często jak chcecie i dając ją do ręki waszym pracownikom możecie być po prostu gotowi na dowolne pytanie, które wasz klient w waszym sklepie zada.
To tak na szybko o Qlik Answers. Tak jak wspomniałem, żadnych fancy wizualizacji ale bardziej taka konwersacyjna rozmowa z danymi, które, Niekoniecznie muszą być w takiej fajnej tabelkowej formie tylko właśnie w formie tekstów prezentacji, powerpointów, PDF-ów i czegokolwiek co jeszcze sobie wymyślicie.
[ Judyta Szerard-Sowińska]: Czyli podsumowując taka merytoryczna rozmowa z komputerem. Gdzie mamy dane, które są przede wszystkim potwierdzone. Nie ma żadnych konfabulacji, gdzie wychodzi się poza dane Które nie są w organizacji i te dane są na 100% pewne, więc nie ma tutaj miejsca na pomyłkę, co jest bardzo ważne. Okej widzę, że mamy dwa dodatkowe pytania.
Tutaj pan Darek zapytał a gdzie jest AI wspomniany w temacie webinaru no to myślę, że tutaj ten Qlik Answers odpowiedział na to pytanie I drugie pytanie, w czym Qlik Answers jest lepszy od Microsoft Copilot? Przede wszystkim w tym, to co podkreślał Przemek wielokrotnie, przede wszystkim w tym, że te dane, z których Qlik Answers skorzysta, są sprawdzone są wewnątrz organizacji, nie szuka tak jakby Qlik Answers żadnych dodatkowych Mostów gdzie może przejść i pobrać te informacje które są niepewne, więc ta baza wiedzy która jest przez jakiś czas tworzona w danej organizacji jest właśnie tym jednym źródłem prawdy, z którego można czerpać.
Czy coś byś jeszcze Przemek dodał?
[Przemysław Żukowski]: No tak jakby temat rzeka jeśli chodzi o odpowiedź na to pytanie, bo oczywiście Copilot to jak gdyby kilka, właściwie dwie wersje jego w zależności od tego, na którą spojrzymy Zakładam że to powiedzmy to pytanie bardziej dotyczy tego Copilota włączonego w Office 365. To tutaj tak na szybko jakby jedna rzecz, którą warto dodać no to jest właśnie jakby narzędzie Przygotowane do pracy z Office’em, czyli wszędzie tam, gdzie macie te dane zgromadzone powiedzmy w SharePoint’cie, takie właśnie nieustrukturyzowane, no to Copilot bardzo fajnie sobie będzie na nich działał, natomiast jeżeli byście potrzebowali wyjść poza środowisko Microsoftowe, czyli dołączyć jakieś dane, które No właśnie, nie leżą na SharePoincie, no to tu już zabawa jest troszeczkę inna bo nie zrobicie tego już, powiedzmy jako użytkownik taki biznesowy.
Tu już trzeba zaangażować IT, tu już trzeba czasami zaangażować też PowerApps od strony Microsoftu, więc to nie jest tak jak w przypadku Qlik Answers, że właściwie dowolna osoba bez Tak jak mówię jakiegoś tam większego przygotowania po prostu może zebrać sobie informacje które są dla niej istotne w najróżniejszej formie.
Chociażby jeśli chodzi np. o przygotowanie dokumentacji przetargowej, po prostu wrzucić je do Qlik Ancest i dosłownie po kilku minutach już móc rozmawiać z narzędziem Bez konieczności właśnie ingerowania i angażowania tutaj IT. To z punktu widzenia też właśnie typowo handlowego kiedy czasami przetargi, przykładowo przetargi są takim procesem na którym musimy odpowiedzieć czasami bardzo szybko, no to jeżeli będziemy tutaj ograniczeni dostępnością na przykład IT, no to może niekoniecznie uda nam się dość szybko w to wejść, więc to co,
To co tak z grubsza odróżnia właśnie Key Cancers od Copilot, to jest ta duża przyjazność dla biznesu że można to faktycznie zrobić samodzielnie a na pewno głębiej jeszcze możemy w temat wejść i takie informacje też będziemy dla Was przygotowywali.
[ Judyta Szerard-Sowińska]: Okej możemy zacząć sesję Q&A. Widzę, że już wcześniej trochę zaczęliśmy kontynuację, natomiast pojawiły się też dodatkowe pytania.
Widzę, że nawet ktoś tutaj napisał, że szkoda że mamy Power BI wybranego odgórnie z centrali U nas nie ma takich funkcji. Zapraszamy do nas. Pan Mirek CM tego zapewne nie ma, a jak to wygląda w SAS? Dodatkowa licencja.
[Przemysław Żukowski]: Tak, to w przypadku Qlik Answers jest to traktowane jako dodatkowa licencja Nie jest to element jakby ściśle Kliknięcia SAS-a, bo tak jak też między słowami wspomniałem, Qlik Answers tak na dobrą sprawę też może sobie funkcjonować troszeczkę jako niezależny produkt, który na przykład osadzimy w innym rozwiązaniu, więc Stąd jest to zupełnie jakby oddzielny produkt, który możemy dołączyć do Waszego rozwiązania i tak na nową rozprawę nieważne czy macie SAS-a, czy macie CM-a, P-Cancer jest troszeczkę takim właśnie niezależnym produktem Oczywiście mówiąc też o wersji 2.0, która się też pojawi.
To te funkcjonalności analizy danych przepraszam, już ustrukturyzowanych w Qlik Answersie się też pojawią, natomiast jeśli chodzi o taką jeszcze interakcję z danymi ustrukturyzowanymi, no to na tę chwilę Insight Advisor to jest coś co też jest zbudowane w Qlik Sense, z czego można korzystać.
[ Judyta Szerard-Sowińska]: Tutaj jest jeszcze jedno pytanie.
Czy można nakarmić Qlik Answers danymi w języku angielskim a zbierać odpowiedzi w języku polskim
[Przemysław Żukowski]: Tak to jest fajne że baza wiedzy może być na przykład po angielsku przydajmy na to, akurat help Qlikowy nie jest najlepszym przykładem bo jest też w polsku ale załóżmy, że byłoby tak jak wiele, wiele lat temu że on był tylko faktycznie po angielsku więc to może być nasze,
Nasza baza wiedzy. Natomiast pytania możecie zadawać testowałem na pewno i osoby, z którymi pracuję też testowały właśnie tego typu kombinacje typu holenderski angielski, polski, angielski, niemiecki itd., Te języki, niezależnie od tego, w języku była stworzona baza wiedzy, były w stanie na bieżąco na te pytania odpowiadać Więc to jest też przyjemne że nie musicie poświęcać znowu dużo czasu na to, żeby tę bazę wiedzy w jakiś sposób przygotować, tylko że ile ona już jest.
W postaci jakiegoś pliku pdf-owo innego, takiego po prostu tekstowego to dołączacie ją w bardzo prosty sposób do bazy wiedzy ta baza wiedzy się indeksuje, można oczywiście cały ten proces też zautomatyzować, bo wspominałem o tym, że ta Procedury w firmie mogą się zmienić nowe kolekcje mogą się pojawić.
Więc to jest coś, w na bieżąco może być zasilana baza wiedzy, na bieżąco może być odświeżana, w związku z czym nawet ta nowa osoba, która pojawia się w sklepie, a wczoraj wyszła nowa kolekcja, będzie już umiała odpowiedzieć na te pytania właśnie np. za pomocą takiego wirtualnego asystenta u niego na stanowisku sprzedaży.
[ Judyta Szerard-Sowińska]: No dobrze, nasz czas już powoli się kończy, widzę, że tutaj nie ma więcej pytań więc jeśli pojawią się jakiekolwiek pytania proszę pamiętać że jesteśmy do Waszej dyspozycji, zachęcamy do kontaktu, odpowiemy na wszystkie pytania ja jeszcze tylko przeklikam się na, Jeszcze jeden slajd, korzystając z okazji chcielibyśmy zaprosić Was na wydarzenie, które odbędzie się 15 października, będziecie mogli Państwo poczuć na żywo jak działa Qlik, jakie daje przede wszystkim benefity podczas korzystania z niego, także serdecznie zapraszamy.
[Przemysław Żukowski]: Ja dodam jeszcze, żeby było Wam łatwiej u góry ekranu macie możliwość właśnie wprost zapisania się na to wydarzenie, więc gorąco zachęcamy, jakby z naszej strony będzie też prezentacja właśnie dotycząca korzystania z danych publicznych SAP-ie, z wykorzystaniem Snowflake’a, być może jeszcze na to narzucimy jakieś AI-owe tematy, tutaj Paweł pewnie będzie czynił cuda, dlatego gorąco Was zachęcamy 15 października, zapisujcie się i mam nadzieję do zobaczenia.
[ Judyta Szerard-Sowińska]: Tak, a ja zachęcam do konsultacji do stworzenia takiego planu roadmap’y w Waszej organizacji, jeśli zainteresowało Was to, o czym mówiliśmy wcześniej Zapraszam i mam nadzieję, że do zobaczenia.