Planujesz wdrożenie Business Intelligence lub rozważasz zmianę obecnego narzędzia? To decyzja, która może przyspieszyć rozwój organizacji, zwiększyć efektywność operacyjną i przynieść szybki zwrot inwestycji — pod warunkiem świadomego wyboru technologii i partnera wdrożeniowego.
Zarejestruj się na webinar i poznaj najczęstsze pułapki pojawiające się przy wyborze narzędzia Business Intelligence. Dowiesz się, jak porównywać narzędzia, oceniać ich możliwości i zapewnić firmie wydajną, skalowalną i przewidywalną kosztowo analitykę.
Poruszymy także praktyczne dylematy decydentów — w tym wybory między popularnymi platformami, takimi jak Qlik czy Power BI.
Obejrzyj webinar i podejmij decyzję o Business Intelligence w sposób przemyślany, oparty na faktach i realnych potrzebach biznesu.
[Michał]: Poświęcili 7 lat, pół miliarda euro. Finalnie podjęli decyzję o zamknięciu tego projektu.
[Judyta]: Często mówią, że za darmo co jest oczywiście kompletną bzdurą bo ja nie widziałam nikogo kto daje coś za darmo nie w tych czasach.
[Agnieszka]: Po kilku miesiącach od wdrożenia pierwszej aplikacji analitycznej mówią, że już nam się zwróciła ta inwestycja.
No dobrze, to dzisiaj porozmawiamy o tym na co zwrócić uwagę w procesie wyboru rozwiązania Business Intelligence, ale też na temat pułapek, które mogą się pojawić przy wyborze takiego narzędzia.
[Judyta]: Porozmawiajmy także o kluczowej kwestii jaką jest podjęcie decyzji o wyborze najlepszego partnera który jest w stanie nas wesprzeć we wdrożeniu, który w pełni wykorzysta wszelki potencjał technologiczny narzędzia, aby skuteczne wdrożenie dało nam przede wszystkim korzyści biznesowe, co za tym idzie także, aby inwestycja bardzo szybko zwróciła się.
[Michał]: To skupmy się może na tym, o czym nasi klienci czy prospekci mówią najczęściej czyli jak wybrać i jak wdrożyć narzędzie, które sprosta naszym wymaganiom i projekt zostanie zrealizowany w założonym budżecie, no bo to jest zdecydowanie częsta bolączka przy wdrożeniach systemów IT, prawda?
[Judyta]: Zgadza się Michał, z doświadczenia powiem szczerze że wdrażając na przykład systemy dajmy na to ERP jest dużo wzlotów i upadków, które towarzyszą procesowi, wiele iteracji zmian podejścia do projektu który wydłuża oczywiście cały proces i dodatkowo jeszcze co za tym idzie często firmy nie mieszczą się przede wszystkim w terminie Ani w kosztach i później są niestety zrażone do kolejnych wdrożeń następnych narzędzi.
[Michał]: No tak, powszechnie znana jest historia dużej niemieckiej sieci supermarketów, gdzie na wdrożenie dużego niemieckiego systemu ERP poświęcili 7 lat, pół miliarda euro, I finalnie podjęli decyzję o zamknięciu tego projektu. Była taka sytuacja.
[Agnieszka]: Oj tak, no tak, to jest niekorzystny przykład. No ale wdrożenie systemu Business Intelligence to jednak trochę coś innego.
Skala jest inna i ryzyko też jest znacząco niższe.
[Michał]: A czy to czasem nie jest tak, że patrzymy na to z perspektywy narzędzia, które wdraża nasz zespół czyli Qlika, w którym de facto Wszystko jest możliwe, a ze specjalistami, których mamy na pokładzie idzie to wyjątkowo gładko.
[Judyta]: Okej to jak już dotknąłeś tego tematu to skupmy się na tym, czy rzeczywiście wszystko jest możliwe.
Z doświadczenia wiem, że klienci, którzy wdrażają z nami Qlika mówią, że Qlik żadnej pracy się nie boi i jest takim można powiedzieć narzędziem do zadań specjalnych
[Agnieszka]: Z pewnością może to być narzędzie do zadań specjalnych, których zrobimy trochę więcej niż w innych narzędziach BI, w którym projekt można zacząć Na wcześniejszym jeszcze etapie od przygotowania danych i modelowania ich i później przejść do tej części wizualizacji.
No i ma też dużo dodatkowych i budowanych funkcjonalności na przykład alerty, aplikację mobilną i stworzyć z tego można takie centrum szybkiego reagowania, które bez naszego udziału powiadomi nas na przykład że gdzieś warto podjąć akcję.
[Michał]: No tak i chyba jednocześnie to, z czym, Ta firma która chce wdrożyć takie rozwiązanie startuje do tego wdrożenia, w naszym przypadku jest wtórne, to znaczy czy ma już hurtownię danych czy planuje ją dopiero zbudować, czy chciałaby na przykład przeprowadzić takie wdrożenie sięgając bezpośrednio do systemów źródłowych, to w zasadzie W naszym przypadku nie wpływa na prawdopodobieństwo sukcesu.
Jeżeli ta hurtownia danych już jest, to super, bo to może być dla nas źródło danych i tak często te projekty szczególnie w większych organizacjach prowadzimy. Jeżeli w planach jest jej budowa, to też mamy w rodzinie narzędzi Qlika, narzędzia które pozwolą nam taki projekt przeprowadzić i to narzędzia rozpoznane przez Gartnera jako liderzy w tym obszarze Również data integration, no ale jeżeli chcemy sięgnąć bezpośrednio do źródeł danych, to nawet jeżeli są to setki milionów czy wręcz miliardy rekordów, to jest to możliwe do liczenia bezpośrednio w Qliku.
[Judyta]: Okej to skupmy się może teraz na temacie, który chcielibyśmy omówić głównie. Mianowicie na co warto zwrócić uwagę? Przy wyborze narzędzia Business Intelligence, jakie tutaj pułapki czyhają, co jest tutaj kluczowym takim wyznacznikiem?
[Agnieszka]: No tak, to co musisz wziąć pod uwagę, jeśli wybierasz system Business Intelligence i co pierwsze mi przychodzi do głowy no to są oczekiwania klientów o których wspomniał już wcześniej Michał, czyli wydajność i możliwości obliczeniowe takiego narzędzia.
[Judyta]: To prawda. Tak kontynuując to co powiedziałaś mogę przytoczyć taki przykład. Nasz klient, spory klient, który miał już dosyć tak zwanych kręcących się kółeczek zdecydował się na zmianę BI na Qlika, ze względu na to, że nie miał wydajności operacyjnej. Finanse, które ponosił w ogóle się w żaden sposób nie kompensowały.
I stwierdzili po prostu, że wejdą w Qlika dzięki teraz jeśli jest taka potrzeba aby cofnęli się x lat do tyłu do pojedynczego paragonu do pojedynczej pozycji na paragonie są w stanie to zrobić i to za pomocą jednego kliknięcia bardzo szybki sposób, więc wydaje mi się, że tutaj powinniśmy zwrócić uwagę na Asocjacyjny silnik etelowy, który siedzi w Qliku jest to silnik który daje naprawdę duże możliwości, dzięki czemu właśnie tak jak wcześniej Michał powiedział te miliony miliardy rekordów nie są nam straszne, możemy naprawdę bardzo duży biznes wyskalować i rzeczywiście szybko działać na narzędzie, które jesteśmy w stanie dostarczyć
[Agnieszka]: No tak, to jest coś, co z pewnością wyróżnia Qlika na rynku.
Ja zadaję pytanie na pierwszych spotkaniach pewnie podobnie do Was, do klienta jakie systemy występują w firmie żeby poznać potencjalne źródła danych i wśród nich czasami klienci wymieniają też, uwaga, Power BI, więc, Naturalnym kolejnym moim pytaniem jest dlaczego w takim razie nie adresują tego problemu z którym do nas przyszli w tamtej technologii i wczoraj dostałam ciekawą odpowiedź na to pytanie, a mianowicie że jest to rozwiązanie z którego wszyscy byli zadowoleni do momentu kiedy nie zainteresowali się Qlikiem, więc my możemy być pewni że klienci, którzy będą się decydować na Integrację danych z wielu źródeł na kilkanaście miliardów rekordów, to już może stanowić konkretne wyzwanie dla aplikacji o których wspomniałaś, czyli liczenie asortymentu z 800 sklepów różnej wielkości w tym hipermarketów u innych klientów.
Możemy być pewni że tych danych nie będzie mniej, a raczej ich będzie tylko przybywać, bo to w nich jest paliwo do rozwoju biznesu i szukania przewag konkurencyjnych.
[Michał]: No tak, tam gdzieś jest to paliwo rzeczywiście w tych danych i pewnie nie bez powodu hasło, które wybraliśmy sobie to jest napędzamy biznes danymi, a tytuł naszego podcastu to biznes napędzany danymi.
Firmy które przymierzają się do wdrożenia takiego narzędzia Business Intelligence lub wymiany na bardziej efektywne, tak jak w przypadku, o którym wspomniała Judyta. To już była dojrzała firma która z takiego narzędzia korzystała ale z różnych względów przede wszystkim ze względu wydajnościowego Nie była z niego zadowolona szukała czegoś co sprosta jej oczekiwaniom i takie firmy już w większości czują że jest to inwestycja która ma swój zwrot inwestycji która ma swój ROI.
Czasem oczywiście nie tak łatwy do policzenia bo Przyznanie, że na wprost zwrot inwestycji pochodzi z BIA pewnie nie jest takie super łatwe, ale czasami wręcz przeciwnie, czasami jest wyjątkowo łatwy. Wiem że Agnieszka Ty miałaś chyba jeden z takich przypadków prawda?
[Agnieszka]: No tak, zdarzają się takie firmy gdzie po kilku miesiącach od wdrożenia pierwszej aplikacji analitycznej,
Mówią że już nam się zwróciła ta inwestycja i już te koszta są do policzenia i są namacalne, wręcz jak po prostu maszyna produkcyjna która ma na koniec dnia dostarczyć pewną wartość firmie i dostarczyć im realne pieniądze. No i wtedy następuje rozszerzenie o kolejne obszary, bo wiedzą że tam już też jest obszar gdzie mogą równie dużo finansowo ugrać.
[Michał]: Okej to może przejdźmy w miarę płynnie do finansów i porozmawiajmy sobie o tym, jakie są największe pułapki w tym obszarze na co tutaj taka firma która zamierza planuje wdrożyć narzędzie Business Intelligence powinna w szczególności zwrócić uwagę. Co myślicie na ten temat?
[Judyta]: Wiecie, jako pierwsze, co przychodzi mi do głowy to przede wszystkim fikcyjny niski próg wejścia.
Ja nazywam to mechanizm sprzedaży odwróconej ze względu na to, że weźmy już może na tapetę tego Power BI, czyli firmy które korzystają z pakietu Microsoftu, mają Power BI w cenie. Często mówią, że za darmo co jest oczywiście kompletną bzdurą, bo ja nie widziałam nikogo kto daje coś za darmo nie w tych czasach.
Więc jeśli jest coś w pakiecie, jest to już przeliczone w koszcie albo innego narzędzia albo tego, co dopiero nadejdzie. To, co nadejdzie mam na myśli faktury, koszty które nie są przedstawiane pierwotnie w wycenie, czyli dopiero jak użytkownik zaimplementuje rozwiązanie, przeszkoli swój zespół projektowy, dopiero finalnie dowiaduje się Gdzie ugrzązł i jakie koszty jeszcze z tym się wiążą.
Więc patrząc w ujęciu Qlika mamy różne modele licencyjne, my dajemy informacje klientowi od samego początku, od A do Z, Cena jest podana, nie ma żadnych dodatkowych kosztów więc dajemy full package, na zasadzie pełnych kosztów i już nie ma żadnych niespodzianek żadnych kotów w worku. Więc w tym momencie wydaje mi się, że jest to bardzo uczciwe podejście i to jest właśnie ten temat i ta jedna przyczyna na którą trzeba zwrócić uwagę, żeby nie Oszczędzić na samym początku więcej, bo człowiek się łapie na tym, że rzeczywiście te koszty są mniejsze, finalnie za parę miesięcy ląduje na o wiele większym koszcie niż pierwotnie mógłby wydać gdzie indziej więc to jest pierwsza taka przypominajka i taki alert z mojej strony
[Agnieszka]: No tak, bo trzeba gdzieś te dane pobrać później je przetworzyć, przygotować do zwizualizowania, a nieliczne narzędzia to potrafią w takim ujęciu end-to-end w ramach jednej kwoty, która jest zresztą przewidywalna.
[Michał]: Czyli trochę wracając tutaj do kosztu wdrożenia, to w przypadku innych rozwiązań wydaje mi się, że Przyczyną jest to, albo to na co trzeba zwrócić uwagę, to na co trzeba szczególnie uważać, to jest to, że ten Koszt może pojawiać się w wielu miejscach czyli powinniśmy bardziej rozmawiać w kontekście wdrażania narzędzia Business Intelligence o TCO, czyli o całkowitym koszcie posiadania, żeby realnie porównać wszystkie te rozwiązania, które bierzemy pod uwagę.
Bo trochę mi się też wydaje, że tu jest tak, że ten wzrost kosztów wiąże się z tym, że ta Często pierwotnie zakładana wydajność nie jest taka, jakiej byśmy oczekiwali, stąd trzeba dokładać kolejne klocki lub zwiększać moce obliczeniowe tego narzędzia które sobie wdrażamy.
[Judyta]: Dokładnie tak Michał tak sięgając z pamięcią wstecz, wydaje mi się, że często, znaczy wydaje mi się, no z doświadczenia wiemy że klienci często mówią o tym, że po pół roku czy dajmy na to po roku, projekt kosztował na samym początku, dajmy na to X, a później okazuje się, że dwukrotna wartość tego X jest przeznaczona na ten projekt, więc pierwotnie to, co zostało zakładane Całkowicie inna wartość niż była zabudżetowana i funkcjonalność nie była taka jak jej klient oczekiwał, więc tak
[Agnieszka]: Słuchajcie to bardzo łatwo wychodzi na naszych projektach POC, które realizujemy, gdzie klient pozwala sobie na porównanie kilku technologii jednocześnie i wtedy wychodzą pewne koszta które mogłyby wyjść przy wdrożeniu gdzie jesteśmy na tym bezpiecznym etapie gdzie jeszcze klient ma tę możliwość podjęcia decyzji lub wycofania się z niektórych problemów I tutaj mówimy o kosztach związanych z brakiem możliwości podłączenia się do niektórych źródeł danych albo takich, które stanowią wyzwanie dla innych technologii, które akurat w kontekście Qlik Sense w ogóle nie stanowią takiego wyzwania, albo chociażby jeżeli chodzi o tą wydajność Czyli o czas przeładowywania aplikacji, to o czym wy wcześniej wspomnieliście, więc tym bardziej zachęcam do realizowania takich projektów próbnych, porównania kilku technologii, jeżeli jeszcze ktoś ma wątpliwości na swoich danych, żeby się przekonać na własnej skórze.
Dodatkowymi kosztami też są funkcjonalności które na przykład W przypadku Qlika są w ramach licencji najczęściej chmurowych, bez dodatkowych kosztów dostępne, a w innych technologiach są dodatkowo płatne.
[Michał]: No dobrze, to myślę, że tutaj jest dobry moment, żeby spojrzeć na wdrożenie biorąc pod uwagę, Zarówno narzędzia, o których już trochę powiedzieliśmy i pewnie siłą rzeczy staraliśmy się uwidocznić te przewagi narzędzia, które sami oferujemy, wierząc w to i wiedząc o tym, jak mocne ono jest.
Natomiast musimy wziąć tutaj pod uwagę zarówno narzędzie jak i partnera który je wdraża. Moim zdaniem i patrząc z perspektywy czasu na te wiele wdrożeń przy których miałem okazję pracować Dobre wdrożenie systemu BI to takie, w którym partner umożliwia wyciśnięcie maxa z tego narzędzia, gdzie konsultanci mają szereg cross-kompetencji i często kilkunastoletnie doświadczenie, jak nasi konsultanci w tego typu projektach.
Podpowiedzieć, jak potencjalnie można podejść do budowy konkretnej aplikacji, jak można podejść do konkretnego zagadnienia, bo robili to już kilkadziesiąt razy wcześniej i widzieli wiele podobnych biznesów. jak bardzo byśmy nie byli przekonani o wyjątkowości naszego biznesu i biznesy oczywiście różnią się od siebie, to wiele części wspólnych jest i te wnioski czy w ramach Tej samej branży są reużywalne, czy czasem nawet, i to też jest bardzo fajna cecha i to bardzo często nasi klienci doceniają, że czasami coś, co nasz konsultant widział w innej branży, może zaaplikować w projekcie w zupełnie innej branży i to daje taką wartość dodaną i nowe spojrzenie na to, no i często uruchamia różne nowe perspektywy biznesowe.
[Judyta]: Zdecydowanie. Myślę, że warto też tutaj podkreślić że mamy najlepiej wyszkolony zespół w Qliku w całej Polsce, więc to co Michał powiedziałeś rzeczywiście nasi konsultanci mają różne skille. Widzieli już wiele projektów Typowe ok, zrobimy, ale jeśli jest jakiś projekt nietypowy, który wymaga większej ilości zaangażowania i przede wszystkim wiedzy, no to wiemy że zawsze lądują te projekty u nas.
Tutaj dodatkowo co bym chciała jeszcze podkreślić myślę, że partner, czyli partner biznesowy, który daje komfort wyboru bezpieczeństwo no bo szukamy tego bezpieczeństwa żebyśmy wiedzieli że, Oddanie projektu w ręce firmy zewnętrznej jest dobrym wyborem gdzie mamy partnera biznesowego, który zapewnia dowiezienie przede wszystkim projektu w odpowiednim czasie, umówionym czasie, no i przede wszystkim żeby wszelkie uzgodnienia jakie były wcześniej omawiane zostały spełnione.
Więc żeby to było na zasadzie Pewnego takiego podejścia win-win, żeby każdy był po prostu zadowolony. I tutaj jeszcze tak patrząc właśnie na dobrego partnera co ja bym przez to widziała, tutaj często rozmawiamy właśnie o tym projekcie wcześniej Agnieszka powiedziała See is believing. W tym momencie wychodzimy z założenia że nie ma lepszego źródła referencyjnego, Niż dane klienta więc jeśli mamy doradzić, często podchodzimy do projektu taki sposób, że klient oczywiście po podpisaniu stosownych dokumentów przekazuje nam jakiś wyrywek danych na podstawie których możemy daną aplikację przygotować i wtedy klient jest w stanie realnie określić i ocenić, czy to jest narzędzie, które rzeczywiście jest w stanie zmienić jego biznes i pomóc mu na co dzień.
[Agnieszka]: No tak, ja myślę, że my jesteśmy na wielu poziomach trochę sobie zresztą schlebiając ale myślę, że jest to poparte faktami i opiniami naszych klientów pomagamy wybrać Najlepszą technologię i funkcjonalności, które są naprawdę niezbędne dla Waszej firmy na każdym poziomie, czy to na pierwszych podstawowych rozmowach z nami z osobami które są odpowiedzialne za tę część operacyjną, ale później jeżeli chodzi o wdrożenie przez naszych konsultantów, przez nasz zespół, oni też są nie dość, że specjalistami w tej technologii, ale też mają swoje specjalizacje, są w stanie przekazać Wam Dobre praktyki.
No umówmy się, że firma która szuka rozwiązania business intelligence stoi przed wyborem też po prostu partnera który to zrobi szybko dobrze, z komfortem. No i po prostu uważam, że Data Wizards absolutnie ma doskonały przepis na to. Mamy szereg klientów którzy to potwierdzą, bo to co gwarantujemy to, Zresztą tak jak chyba Judyta wspomniałaś o tym wcześniej, najbardziej efektywny sposób wykorzystania narzędzia w firmie u klientów, tak żeby za chwilę się nie okazało, że będą musieli szukać innych narzędzi o funkcjonalnościach, które dostarcza im plik, a o których nie wiedzieli, żeby w połowie projektu na przykład nie musieli gromadzić budżetu na nieprzewidziane wydatki czy dodatkowe moduły, które się nagle okazało że będą niezbędne do osiągnięcia celów No i finalnie żeby ten Qlik był w firmie narzędziem które przyniesie tą wartość i realne pieniądze, a nie żeby po sukcesie wdrożenia okazało się, że wszyscy dalej będą pracować na Excelach.
[Michał]: No tak, mamy pełne wdrożenie, mamy aplikację taką pilotażową, czyli taki start projektu bez konieczności zakupu licencji, ale mamy też jeszcze inne podejście, czyli znowu coś, co pozwala klientowi w komforcie podjąć decyzję, czyli taka analiza przedwdrożeniowa, coś co przygotowujemy we współpracy z klientem, co ma oszacować potencjalną pracochłonność tego projektu Tego wdrożenia i jakby precyzyjnie określić jego zakres jego elementy i nawet gdyby klient poszedł tą drogą, o której Juryta wspomniałaś czyli chciał wybrać inne narzędzie, choć dzieje się to po takiej analizie wyjątkowo rzadko to ten dokument może być dla niego takim dobrym drogowskazem, jak takie wdrożenie przeprowadzić.
I tak się zastanawiam, czy trochę nie jest też tak, że ta nasza perspektywa też wynika z tego, że w Qliku da się to zrobić w określonym czasie i budżecie, a w innych technologiach jednak to nie. To często nie będzie tak samo. Stąd czasami te projekty które są jednak obarczone pewnym ryzykiem i te powroty o których wspomniałaś.
Więc jak mamy to już mniej więcej zaznaczone, to teraz może przejdźmy do obiekcji dotyczących czasu wdrożenia. Co Wy na ten temat myślicie?
[Agnieszka]: No tak, no bo w sumie omówiliśmy już wydajność, omówiliśmy tą przewidywalność kosztów. Co jeszcze powiem Pojawia się w waszych rozmowach jako istotne kryterium, bo ja czasami słyszę, że zabierzemy się za wdrożenie biznes inteligencji, jak sobie poukładamy dane na przykład w firmie.
Czy to jest dobre podejście czy do tego jest jakaś alternatywa?
[Judyta]: Myślę, że tutaj też mamy w wachlarzu różnych narzędzi, sporo też do zaproponowania Nie jest to do końca prawdą, bo Qlik może pomóc w uporządkowaniu tych danych więc myślę że tutaj można upiec dwie pieczenie na jednym ogniu. Mamy też narzędzie które nazywa się Talent, które może integrować dane, uzupełnić jako data cleaning, pogrupować wszystko, Jest sporo narzędzi, które są w stanie wspomóc też cały ten proces, natomiast nie każdy klient ma świadomość tego, że jedno nie wyklucza drugiego.
Za każdym razem często słyszymy właśnie takie informacje, że okej muszę sobie poukładać dane, muszę sobie postawić hurtownię muszę sobie jeszcze jakieś inne działania wdrożyć i dopiero wtedy będzie ten BI, a wydaje mi się tutaj, że to powinno być trochę w odwrotny sposób, bo jeśli mamy dane, I w tym momencie podczas wdrożenia równocześnie będziemy je układać, a Qlik podpowie jeszcze po układaniu tych danych, no to to jest jeden koszt a dwie dodatkowe wartości, które on ze sobą wnosi Więc wydaje mi się, że warto jest najpierw Zainwestować w tego BI i sukcesywnie już na realnych danych podejmować decyzje i iść dalej z ułożeniem tych danych i dalej po prostu z pełnymi działaniami.
[Michał]: No dobra ale to mówisz o gotowości do rozpoczęcia wdrożenia, że to czasem jest taka obiekcja dla, Czy to już jest ten czas, żebym to wdrażał czy jestem dostatecznie gotowy na to. Oczywiście można się do takiego wdrożenia przygotowywać bez końca bo zawsze będzie coś do poprawienia w danym. Dane nowe będą się pojawiać one będą wymagały poprawy, ale to, na co pewnie warto jeszcze zwrócić uwagę, oprócz tej gotowości stricte, to myślę, że jest też szybkość wdrożenia i to, Jak szybko można zobaczyć z jednej strony pierwsze efekty a z drugiej strony Jak szybko może być dostarczona docelowa aplikacja.
Jedno to jest to, że startujemy, jesteśmy gotowi. Drugie to, jak szybko odkąd wystartujemy, jesteśmy w stanie zobaczyć pierwsze efekty. W przypadku tej wspomnianej aplikacji, która powstaje w ramach projektu Think is Believing, to są pojedyncze dni tak naprawdę. W przypadku pełnej aplikacji analitycznej która dotyka jakiegoś obszaru to jest kilkanaście Na dość zaawansowaną już aplikację analityczną.
W tych czasach jesteśmy w stanie zobaczyć pierwsze efekty. Oczywiście to jest jakiś continuous improvement i te aplikacje żyją i pojawiają się nowe potrzeby biznesowe i one są rozbudowywane. No i teraz jakie mechanizmy jeszcze tutaj mogą wchodzić Co jeszcze można w tej aplikacji zrobić, oprócz takiej podstawowej funkcji.
[Agnieszka]: Rozumiem że tutaj zbliżamy to tylko, żeby to były te mechanizmy sztucznej inteligencji tego AI, który jest w tej chwili bardzo modny, które coraz mocniej wchodzą i przy dobrze zbudowanych fundamentach Aplikacji pozwalają osobom mniej technicznym, a czasami naprawdę w ogóle nietechnicznym osobom tworzyć własne wizualizacje generować swoje wnioski.
Często jest to realizowane po prostu przez naturalny język albo wpisany z klawiatury, albo ja jestem ogromną fanką rozwiązania cloudowego i rozwiązania mobile, gdzie możemy po prostu powiedzieć do telefonu żeby nam system wygenerował pewne analizy. To jest game changer moim zdaniem.
[Judyta]: Ja jeszcze tak dodam do tego Aga co mówiłaś a propos tej możliwości korzystania z Qlika.
Mamy różnych użytkowników Qlika osoby bardziej zaawansowane, osoby mniej zaawansowane i w tym momencie to narzędzie jest na tyle elastyczne, Że to użytkownik końcowy decyduje w jaki sposób korzysta z Qlika, a propos tego AI i sztucznej inteligencji, czyli wszystko co jest zaszyte w Qliku wspomaga nasze działania, czyli osoba która nie jest analityczna jest w stanie za pomocą języka naturalnego wpisując dajmy na to słowo sprzedaż Żeby wyłuskać informacje uzyskać dany dashboard, daną tabelę z informacją, co się za tym kryje, więc osoby które nie mają typowo takich skillsów analitycznych są w stanie naprawdę bardzo łatwo korzystać z Qlika i Qlik jest takim osobistym asystentem który rzeczywiście podpowiada prowadzi za rękę i daje ten komfort właśnie korzystania z aplikacji, więc nie jest to w żaden sposób ograniczone Jakimiś dodatkowymi szkoleniami.
Oczywiście jeśli dana osoba chce się rozwijać w kierunku Qlika chce się szkolić no to dla bardziej zaawansowanych osób mamy szereg szkoleń, które mogą wspomóc działanie w Qliku. Natomiast dajemy tutaj pełną dobrowolność a propos działania.
[Michał]: No tak i odnośnie tych mechanizmów AI-owych, czyli na przykład tego inicjatyw advisor który jest takim Czymś czego ty dotknęłaś, czyli rozmową z naszymi danymi, no to doskonale wiemy, bo to już wiadomo od maja od Qlik Connect, w którym kierunku to będzie szło.
To będzie szło w kierunku tego tak zwanego agentic experience tak naprawdę, czyli budowania takich Wirtualnych asystentów, z którymi będziemy mogli pracować i to na wielu poziomach. Na poziomie, to co trochę powiedziałaś,? Na poziomie przygotowania aplikacji, więc ta bariera wejścia będzie coraz mniejsza bo też coraz więcej będzie pozwalał nam zrobić system, ale też na poziomie dyskusji o tych danych i wyciągania wniosków.
Myślę, że jednak zmierzamy w tym kierunku. Nie wiem jak szybko tak naprawdę do niego dojdziemy, Ale że jednak większość Rozmów o naszych danych to to będzie taka analiza konwersacyjna tak naprawdę, czyli że będziemy rozmawiać z jakimś asystentem, który będzie nam podawał wnioski, o które pytamy. Trochę tak jak w czasie GPT teraz mamy tak naprawdę.
Pytamy o coś i pogłębiając sobie te wątki, zadając kolejne pytania uzyskujemy Coraz bardziej pogłębioną analizę jakiegoś problemu jakiegoś zagadnienia, któremu wrzucamy. Dokładnie tak samo będziemy mogli robić to z naszymi danymi, wzbogacając to jeszcze, co teraz na razie jest dwoma osobnymi tak naprawdę produktami, ale już za chwilę się zmerdżuje, o dane nieustrukturyzowane, czyli wszelkie dane z jakichś dokumentów typu PDF, kodowanie Które mają w sobie bardzo dużo wiedzy która połączona z danymi liczbowymi może dać naprawdę bardzo ciekawe wnioski.
Na dziś sami wiemy że jesteśmy w stanie sobie wrzucić do tego narzędzia Answers taką, Całą dokumentację jakiegoś dużego przetargu i językiem naturalnym pytać go o to, jakie kary umowne są w przetargu, jakie są terminy, co, kiedy musimy dostarczyć i w ogóle pogłębiać tą naszą wiedzę na przetargu, o którym rozmawialiśmy, gdzie było tam chyba około 30 kilku dokumentów każdy kilkunastostronicowy.
Gdybyśmy mieli to wszystko Analizować bez tego, no to pewnie potrzebowalibyśmy jeszcze z dwóch więcej osób i z cztery razy tyle czasu tak naprawdę, tak że to, No i jakby idąc za tym oczywiście pieniędzy, tak zgadza się. Więc, No tak, ale myślę
[Judyta]: jeszcze, przepraszam Michał że ci wejdę słowo myślę, że też bardzo istotną kwestią jest to, że te dane, o których mówisz no to jest podobne trochę do czata GPT, tylko że to są sprawdzone dane, Tylko i wyłącznie dane, które są w obrębie firmy, czat GPT często konfabuluje.
Tutaj masz dane, które są wewnątrz firmy jest to wyodrębniony ekosystem i Wszystko co jest związane z tymi danymi jest wyseparowane pod względem bezpieczeństwa pod względem pewności potwierdzenia tych danych i dodatkowo jeszcze Qlik Answers też tworząc różnego rodzaju podpowiedzi, ta wszelakość możliwości zaimplementowania Qlik Answers, czy to do onboardingu wewnętrznego klienta nowej osoby w zespole, czy tak jak wcześniej powiedziałeś do tych przetargów Tak na dobrą sprawę, to tylko nasz umysł robi jakąś granicę w tym momencie jaki cancer jest na tyle elastyczny, że jest w stanie rzeczywiście te wszystkie dane, które nie są strukturyzowane przeanalizować i zwrócić nam w formie po prostu analizy danych.
[Michał]: No tak, to prawda i też tak jak powiedziałaś jeżeli nie znajdzie odpowiedzi w naszych danych na to pytanie, to po prostu nam to powie, tak, w Twoich danych nie mam odpowiedzi na to pytanie, a jeśli ją znajdzie, no to wskaże konkretny plik z którego pochodzi ta informacja więc to jest kolejna oszczędność czasu na,
Szukanie tego, ale to bezpieczeństwo też jest czymś istotnym i fajnie że tego dotykasz, no bo to jest częste pytanie, tak? No dobra, ale ja nie chcę wysyłać swoich danych do chmury, tak? Może mam wątpliwość co do tego. To z jednej strony oczywiście mamy wszystkie certyfikaty chyba, które są związane z bezpieczeństwem danych na wszystkich poziomach, które zaświadczają, że te dane są bezpieczne.
Wiemy jednak, że nie wszystkie organizacje z różnych względów czy jakichś ustawowych, czy proceduralnych czy zupełnie jakichś innych, czy wewnętrznych jakichś regulacji, nie chcą wysyłać tych danych do chmury. Albo nie wszystkie organizacje, albo nie wszystkie dane, bo to też tak może być. I tutaj Qlik jest dość wyjątkowy w tym, jak można go wdrażać.
Bo często przy rozwiązaniu Business Intelligence to jest On-premise versus cloud. Stoimy przed takim wyborem. Czy chcemy mieć rozwiązania on-premowe, często o trochę niższej mniejszej funkcjonalności, bo nie ma tych wszystkich przywilejów które wiążą się z chmurą jej mocami obliczeniowymi i wszystkimi dodatkowymi zabawkami, które tam są, albo właśnie wersja chmurowa.
W przypadku Qlika oprócz tej opcji czyli wyboru pomiędzy chmurą A on-premise mamy też możliwość hybrydy, czyli postawienia takiej instalacji, która część danych czy część aplikacji trzyma sobie lokalnie, jeżeli to są aplikacje, których nie możemy gdzieś tam na zewnątrz wykręcić, bo zawierają bardzo poufne dane i ryzyko biznesowe z wystawieniem ich do chmury nie jest akceptowane przez naszą organizację.
A część trzymać sobie w cloudzie i korzystać z tych wszystkich dobrodziejstw chmury. I tutaj jest taka opcja i ta opcja jest coraz częściej wybierana właśnie przez naszych klientów, no bo tak jak powiedziałem tam możemy korzystać z tych wszystkich dodatkowych zabawek tych wszystkich dodatkowych funkcjonalności, które tam są.
[Agnieszka]: Jeżeli są ograniczenia pod względem bezpieczeństwa firmy i wymogów danej firmy to jak najbardziej, chociaż ja jestem i tak zdecydowany team cloud, bo to co klient dostaje w ramach licencji chmurowej, to chyba nie przebije problemu. Żaden inny system, to jest nielimitowana ilość użytkowników, bezpieczny jak już powiedzieliśmy AI, który umożliwia tą naturalną komunikację i z raportami i z dokumentacją predykcje biznesowe automatyzacje, które mogą odciążyć Twój zespół Od manualnej pracy i to wszystko w ramach jednego pakietu no i też jak już wcześniej wspomnieliśmy tych przewidywalnych kosztów, ja mam klientów wśród których również staram się siać tą ideę rozwiązań chmurowych i rozwiązań Mobile, które zdają się dosyć istotnym w tej chwili w tym dynamicznym świecie firm, istotne.
Jeden z moich klientów, grupa z branży budowlanej duży deweloper notowany na GPW, Zdecydował się rozpocząć wdrożenie od takiej aplikacji mobilnej i znaczące decyzje, które podejmuje w tej chwili zarząd, bazują na wnioskach właśnie z aplikacji Qlika w telefonie. W ślad za tym zostały zbudowane kolejne aplikacje raporty budów, które umożliwiają im zejście z danymi do poziomu operacyjnego i tam podejmowanie decyzji w oparciu o sprawdzone informacje Rzetelne zawsze aktualne dane, które są obrane już tym bezpieczeństwem wszystkich certyfikatów Michał wcześniej o których wspomniałeś, czyli mamy tą HIPA ISO, poza tym współpracujemy z klientami Którzy są z instytucjami finansowymi, z instytucjami krytycznymi dla kraju, z branżą farmaceutyczną, która zresztą też ma bardzo wysokie wymagania do bezpieczeństwa danych, więc moim zdaniem nie ma powodów Żeby nie iść w rozwiązanie chmurowej z Qlik Sense.
[Judyta]: Mamy także Qlik predict, kiedyś AutoML, czyli taki mechanizm który bez udziału data scientist’a może tworzyć analizy predykcyjne, które na bazie danych historycznych pozwalają nam przewidzieć Co zdarzy się w naszym biznesie w przyszłości. Na przykład jesteśmy w stanie oszacować czy dany klient ma jakieś prawdopodobieństwo odejścia od nas, bądź jesteśmy w stanie przewidzieć jakąś awarię maszyny.
Dzięki ściągnięciu logów z maszyn jesteśmy w stanie taką sytuację przewidzieć.
[Michał]: No tak, właśnie nasi klienci z tych branż w których trzeba szybko reagować jak wspomniana wcześniej produkcja Czy retail wskazują na to, że dla nich również super istotny jest alerty, czyli dla tych, którzy nie wiedzą to jest taki mechanizm który zdejmuje z użytkownika aplikacji konieczność ciągłego śledzenia pewnych parametrów czy KPI-ów.
Ustalamy sobie kryteria które taki alert wyzwalają i jeśli czegoś jest za mało lub za dużo to takie powiadomienie otrzymamy i to W kilku miejscach w samym narzędziu BI, mailem czy w aplikacji mobilnej o której wspomniała Agnieszka?
[Agnieszka]: No właśnie, bo ta aplikacja mobile jest natywna do Qlik Sense’a, więc wszystko, co wydewelopujemy w Qlik Sense, co jest dostępne na monitorze w komputerach, możecie z tego korzystać w tablecie właśnie albo w telefonie w aplikacji mobile bez dodatkowego nakładu pracy czy wdrożenia, a wszystko,
Jest to robione po to, żeby było podejmowanie decyzji czy to w zarządzie, czy na poziomie budów czy operacyjnym czy nawet jeżeli wyjeżdżacie gdzieś poza dostęp do internetu żebyście mogli w każdym momencie podejmować decyzje w oparciu o sprawdzone, rzetelne i zawsze aktualne dane.
[Judyta]: I tu dotykasz czegoś o czym my często zapominamy mianowicie o tym, że mówimy tutaj właśnie o tym jednym źródle prawdy.
To, że jedna z głównych korzyści wdrożenia rozwiązania Business Intelligence jest przede wszystkim wiarygodna dana, czyli wiarygodne dane na podstawie które jesteśmy w stanie podejmować Racjonalne i przede wszystkim mądre decyzje. Jeśli umówimy się, że coś nazywa się sprzedażą w danej danej to jest to sprzedaż jeśli coś jest marżą, to jest marżą, więc w tym momencie nie ma jakiegoś excuses, tylko w tym momencie to jest zero jedynkowe odpowiadanie na pytanie
[Agnieszka]: No zdecydowanie, czyli też eliminujemy tą sytuację że jest spotkanie zarządu na którym przychodzi pięć osób i każdy ma swój raport jest przekonany że jest dobry, ale każdy ma inne dane i przez pierwsze 10 minut spotkania dochodzi się do tego, czyja prawda jest najprawdziwsza i na czym powinni oprzeć dyskusję i decyzję dla całej firmy
[Judyta]: A wracając jeszcze do tych danych do dodatkowych funkcjonalności, to z pewnością warto jest wspomnieć o możliwości zautomatyzowania pewnych procesów w oparciu o dane z aplikacji BI-owej, czyli mechanizmy automatyzacji.
No i o możliwości generowania raportów statycznych w formie PDF-a, czy to PowerPointa czy Excela Oczywiście wewnątrz ale również na zewnątrz firmy.
[Michał]: Zgoda wysyłka raportów statycznych to jedno, ale możliwość udostępnienia takiej aplikacji na zewnątrz to też jest coś, co coraz częściej jest wykorzystywane.
Na przykład jeden z dużych operatorów telekomunikacyjnych używa Qlika jako narzędzia do wymiany informacji z siecią swoich podwykonawców, którzy świadczą na jego rzecz usługi montażu czy serwisu urządzeń
[Agnieszka]: No tak i to będzie pewnie coraz częstsze bo model licencjonowania gdzie mamy tą nieograniczoną liczbę użytkowników pozwala na to, że możemy udostępniać analizy dowolnej liczbie użytkowników czy to wewnątrz czy na zewnątrz organizacji.
Możemy udostępniać analitykę naszym dostawcom, kontrahentom partnerom handlowym czy podwykonawcom.
[Judyta]: Wiecie, biorąc jeszcze pod uwagę, że możemy analitykę z narzędzia BI osadzić w innym narzędziu a nawet na stronie internetowej to już w ogóle jesteśmy w stanie z tymi danymi wychodzić bardzo szeroko, więc to też jest fajne ujęcie i zastosowanie w praktyce.
[Michał]: To trochę zmierzając już do podsumowania nasłał mi się taki wniosek że dobre wdrożenie narzędzia Business Intelligence to takie, w którym technologia umożliwia realizowanie naszych celów dowozi, czyli spełnia nasze oczekiwania i które realizujemy w założonym czasie i założonym budżecie. I gwarantem takiej sytuacji jest z jednej strony technologia a z drugiej strony bardzo dobra i skuteczna firma która tę technologię wdraża.
[Judyta]: Mówiąc o technologii to jesteśmy spokojni o to wszystko, od 15 lat CLIC jest liderem w kwadrancie Gartnera jeśli chodzi o narzędzie Business Intelligence, jedyna firma która jest liderem w trzech kwadrantach, m.in. Data Analytics, Data Integration i Data Quality. Ciężko jest mi sobie wyobrazić zadanie w obszarze analityki danych któremu ta technologia nie sprosta.
[Agnieszka]: No a jednocześnie to nasza ekspertyza w pracy z tym narzędziem i relacja z wendorem też jest dosyć wyjątkowa, bo mamy członka partner Advisory Council, jedynego w Polsce, który pracuje z Qlikiem na poziomie C-level nad Kierunkiem rozwoju tego produktu mamy Qlik Educator ambasadora, który popularyzuje narzędzie w środowisku akademickim co w perspektywie kilku lat przyczyni się do zwiększenia liczby specjalistów.
No i mamy Qlik Partner ambasadora który ma za zadanie edukację Ewangelizację technologii ale również ma dostęp do tak zwanego preview, czyli wcześniej możemy się dowiadywać co w najbliższym czasie w tym produkcie się pojawi i już myśleć jak można to wykorzystać po prostu naszych klientów.
[Michał]: Także mamy komplet który daje bardzo wysokie prawdopodobieństwo sukcesu i gwarantuje komfort w wyborze narzędzia.
Mamy pewnie też jeszcze Wiele pomysłów i informacji, którymi moglibyśmy się podzielić ale póki co postawiłbym tutaj kropkę, choć myślę, że jest jeszcze potencjał żeby ten temat rozwijać
[Judyta]: Wiecie te informacje o których rozmawialiśmy są w pewien sposób ogólne i mówią o tym, co wziąć pod uwagę z perspektywy całej firmy.
Z pewnością możemy porozmawiać o tym jeszcze bardziej szczegółowo, na przykład jak wdrożyć Business Intelligence w konkretnej branży, w konkretnym obszarze i biznesie więc polecamy się.
[Agnieszka]: Także jeśli coś, drogi widzu słuchaczu, zaciekawiło Cię w tej naszej dzisiejszej rozmowie i chciałbyś zderzyć swoje wyobrażenie o wdrożeniu takiego narzędzia z naszym doświadczeniem to zachęcamy do kontaktu.
Możemy umówić się na spotkanie na którym omówimy Twój przypadek Bardziej konkretnie czy porozmawiamy o potencjalnych kolejnych krokach Które powinieneś zaplanować w takim procesie. Wszystkich tych, którzy mają wątpliwości lub wahają się i chcą podeprzeć się twardymi danymi wewnętrznych dyskusjach na temat właściwego wyboru narzędzia BI, odsyłamy do porównania Qlika z na przykład Power BI, bo pod względem wydajności i skalowalności jakby to jest nasza największa współpraca Najbardziej popularna konkurencja, może tak, znajdziecie tam dokument BARC z badaniami i z testami, który będzie do pobrania pod tym wideo albo zrobimy tak, żeby był do pobrania pod tym wideo, myślę, że Każdy powinien się z nim zapoznać dołączyć do swojego researchu do swojej dokumentacji i pokazać dalej firmie, abyście podjęli świadomą decyzję.
Na szczęście widzę coraz więcej zmian na rynku pojawiają się dyrektorzy menedżerowie, którzy znają się na rzeczy, którzy mają konkretne oczekiwania do technologii No i z takimi nam się najlepiej rozmawia. Wtedy to jest sytuacja win-win. A teraz dziękujemy za uwagę i do usłyszenia.
[Judyta]: Dziękujemy, do usłyszenia.
[Michał]: Do zobaczenia.