Zapraszamy Cię na webinar, podczas którego pokażemy, jak Qlik Sense może zmienić Twoje podejście do raportów P&L (profit and loss). Dowiesz się, jak:
Jeżeli raporty tworzysz w Excelu, zdajesz sobie sprawę, jak uciążliwe są zbieranie i integracja danych. Ponadto, ręczna praca na danych niesie za sobą ryzyko popełnienia błędów.
Dzięki Qlik Sense, raz utworzony raport odświeża się automatycznie, gdy tylko pojawią się nowe dane. Aplikacja umożliwia tworzenie zarówno podsumowań, jak i szczegółowych widoków raportów, oferując dodatkowo funkcjonalności do ich wizualizacji i personalizacji.
W Qlik Sense możesz płynnie poruszać się między podsumowaniem a szczegółową analizą, przechodząc przez poszczególne konta, numery kontrahentów, aż do konkretnych dokumentów księgowych. Możliwość wglądu w wartości w dowolnym przekroju oraz ustawiania alarmów daje poczucie pełnej kontroli nad sytuacją.
[Przemysław Żukowski]: Dzień dobry, wybiła godzina 13, więc możemy już startować z naszym webinarem pierwszym w tym roku i od razu zaczynamy dosyć mocnym tematem czyli raportami P&L. Ja się nazywam Przemysław Żukowski i będę dzisiaj, powiedzmy opiekunem tego wydarzenia natomiast główny głos oddam naszym dwóm ekspertom czyli,
Michałowi Santusowi i Andrzejowi Dobiegale. To są konsultanci Qlikowi, którzy pracują z Qlikiem już od wielu, wielu lat, realizowali duże projekty w międzynarodowych korporacjach, no i tym swoim doświadczeniem będą chcieli dzisiaj się z Wami podzielić Dzisiaj właśnie dotykamy tematu typowo związanego z analizami finansowymi raportami P&L, natomiast to, co dzisiaj też zobaczycie, jakby będziecie mogli też zastosować po prostu w innych obszarach swojej organizacji, czyli na przykład do analizy też danych HR-owych, danych sprzedażowych i czegokolwiek jeszcze, co powinno Pod kątem analizy danych przyjdzie Wam do głowy, ale dzisiaj tak jak mówię bardzo wąsko patrzymy sobie na tematy finansowe.
Co dzisiaj dla Was przygotowaliśmy? Przede wszystkim no właśnie, spojrzymy sobie na raporty finansowe, czyli na RZS, na rachunek zarządczy i też różne inne, powiedzmy wariacje tych raportów tak żebyście zobaczyli w jaki sposób możecie w różnych sytuacjach prezentować dane finansowe, bo w zależności od różnych Uwarunkowań wewnętrznych czasami trzeba po prostu zaprezentować je inaczej i fajnie jest mieć do tego narzędzie, które po prostu jest elastyczne i pozwoli Wam to robić szybko więc dzisiaj to na pewno zobaczycie, zobaczycie też właśnie prezentację na żywo w wykonaniu Andrzeja.
Po tej części prezentacyjnej pokażemy też Wam, w jaki sposób możemy podejść wspólnie do zrealizowania takich właśnie raportów w Waszej organizacji, jeżeli będziecie też oczywiście zainteresowani do tego, żeby właśnie zrobić kolejny krok. Jeżeli wytrwacie z nami do tego momentu a mam nadzieję że tak, bo będzie ciekawie Przygotowaliśmy jeszcze dla Was na sam koniec quiz, troszeczkę jeszcze dodatkowych informacji.
No i oczywiście na sam koniec też zbierzemy wszystkie Wasze pytania i będziemy starali się na nie odpowiedzieć. Oczywiście jeżeli pytania macie w trakcie, to oczywiście zadawajcie je na naszym czacie. Jeżeli one będą takie powiedzmy na szybko do odpowiedzenia na czacie, to z tej opcji na pewno skorzystamy.
Jeżeli one będą wymagały troszeczkę dłuższej wypowiedzi, no to na koniec poprosimy naszych ekspertów, żeby do tych pytań się odnieśli. Ode mnie tyle. Życzę Wam miłego oglądania tego, co przygotował dla Was Andrzej. Przekazuję już głos do niego. Andrzej scena jest Twoja.
[Andrzej Dobiegała]: Dobrze dziękuję Przemek za te miłe słowa.
Proszę Państwa będziemy rozmawiali o raportach PNL, no ale Tak, żeby określić o czym mówimy, tak naprawdę interesuje nas to z punktu widzenia danych czyli mówimy o wszystkich raportach typu rachunek zysków i strat, zwykle O rachunków marsz, o rachunków finansowych. Właściwie patrzymy na to z punktu widzenia danych Z całą pewnością lepiej znamy się na danych i na raportowaniu na wizualizacji na analizach niż na finansach.
W związku z czym skupimy się na tym, jak to przedstawić, jak to przeanalizować, jak to pokazać a niekoniecznie nie zajmujemy się tutaj formalną tą stroną, co taki rachunek zawiera. Zacznijmy od pierwszego widzicie Państwo taki uproszczony rachunek zysków i strat, który pewnie każdy program finansowo-księgowy potrafi wydrukować.
Takie rachunki też możemy robić, ale o wiele większą inwencję trzeba i więcej mamy pola do popisu wtedy, gdy chcemy te dane finansowe Kontrolować jakimś rachunku zarządczym Tu też taki prosty prosty wzór za chwilę Państwu pokażemy. I dodatkowo jeszcze mówimy też o wszystkich rachunkach typu na przykład rachunek Marsz tu taki przykładowy Pewnie razem z Michałem wykonaliśmy w ciągu ostatnich kilku lat kilkanaście takich projektów Były to bardzo różne.
Te, które prezentujemy, to są rzeczy uproszczone. Pracowaliśmy i dla korporacji i dla firm średnich. Robiliśmy te rachunki analizując proste dane finansowo-księgowe, ale również dołączyliśmy do tego dane HR-owe, sprzedażowe, oczyszczone Transformowane z wielu źródeł danych nie wiem z Sapa, z Symfonii, z innych źródeł danych porównywaliśmy to z budżetem włączaliśmy to jeszcze jakieś forecast kilka budżetów i tak dalej, więc o tym wszystkim chcielibyśmy Dziś Państwu pokazać przedstawić.
Ponieważ z całą pewnością lepiej też się znamy na przedstawieniu na wizualizacji danych niż na PowerPoincie, to od razu przejdziemy do prezentacji Proszę Państwa widać teraz, mam nadzieję, że wszyscy widzą, nasz przykładowy rachunek zysków i strat. To, co tutaj widzimy to jest taka uproszczona wersja.
Widzimy dane dotyczące wykonania z roku, to jest jeden rok, mamy tutaj kilka kolumn i widzimy dane miesięczne. Proszę zwrócić uwagę, gdy mówimy o tych rachunkach zysków i strat, najistotniejsze jest to, proszę powiedzieć, na te kolumny które są tu niebieskie to są kolumny wiersze które są sumowane, kalkulowane, czyli należy to rozumieć tak, że mamy tutaj przychody netto ze sprzedaży, jest to suma przychodów ze sprzedaży pierwszej pozycji drugiej pozycji trzeciej I czwartej pozycji.
Drugi ten podświetlony wiersz koszt sprzedanych towarów to jest znowu suma kolejnych kilku pozycji. Zysk brutto ze sprzedaży ta pozycja C, To jest różnica przychodów minus koszty. Tu jeszcze mamy dodatkowo dla utrudnienia coś, co nie występuje w zwykłych rachunkach tu marża akurat procentowa, żeby pokazać to takie było życzenie, chcieliśmy tu pokazać też takie możliwości.
Dalej mamy koszty operacyjne kolejny element kosztowy. Po odjęciu kosztów operacyjnych od zysku otrzymujemy zysk działalności operacyjnej, pozostałe koszty i finalnie zysk netto. Oczywiście mamy kilkanaście tu pozycji. W rzeczywistości te rachunki, jak Państwo pewnie doskonale wiedzą, szczególnie kontrolingowe, mogą liczyć kilkaset pozycji.
Tu dodatkowo jeszcze mamy podzielone na Trzy firmy ale tu tylko dla uproszczenia, żeby jakby zasadzić się w temacie, żeby zobaczyć żeby pokazać możliwości. No i tak, widzimy tutaj taką tabelę widzimy wynik widzimy pozycję. Mamy to rozrzucone przez kilka miesięcy, no ale powiedzieć tu, że mamy do czynienia z raportem, to w zasadzie nic nie powiedzieć, tak.
Teraz możemy zobaczyć co możemy, Po pierwsze wybrać każdy dowolny czas, który z zakresu zgromadzonych danych możemy wybrać rok i możemy dowolnie pokazywać te dane, czyli nie musimy tutaj nic robić, mamy tych danych zgromadzonych to co nas interesuje możemy natychmiast Pokazać mamy taki wzór tu jest dla przygotowany jeden rachunek ale proszę zobaczyć zmieniam tutaj teraz szatę tego i układ akurat tu jest w wersji takiej kontrolingowej z pozycjami po angielsku to jest układ kolejny tego rachunku tu zmieniam jeszcze inaczej jest przedstawione tu akurat te wiersze sumowane są W innej tonacji, ale też są w innym miejscu Wróćmy do tego podstawowego.
Proszę państwa, czyli układ możemy zmieniać czas możemy zmieniać. Co jeszcze tu widzimy? Porównanie do, mamy tutaj również wczytany budżet. Ten budżet odpowiada pozycjom, czyli to jest rodzaj planu Mamy tu wczytany jeden budżet, czasami są jeszcze warianty kilka również. No i wreszcie mamy widok taki, który porównuje nam budżet wykonanie z budżetem.
W tym przypadku dane roczne, wykonanie budżet odchylenie. I tu ostatni miesiąc No, teraz patrzymy porównujemy i zasadnicze pytanie jest, które często zadają nam odbiorcy naszych rozwiązań, chciałbym popatrzeć teraz, z czego to się składa, jak to, skąd się bierze ta kwota na przykład tu zwroty ze sprzedaży, mamy tam minus 200, o co chodzi, jak to jest zbudowane, skąd ta kwota, więc mogę, Wejść zobaczyć że jest to suma dwóch kont, ale powiedzmy że to mało chciałbym zobaczyć więcej.
Na co się, skąd się to bierze? Otwieram następny fragmencik widzę tutaj dane, że mamy te dwa konta patrzmy na dane następne wchodzę do dokumentów opisujących stan kont na poszczególne dni, w poszczególnych firmach tak jak dokumenty źródłowe. Czyli mogę sobie wejść, opisywać, popatrzeć na to skąd ta kwota się bierze od dużej od pełnej kwoty zobaczyć jakie to są konta zejść zobaczyć jakie tam są wartości.
Pierwsza rzecz to jest drążenie. Ile tych elementów z jaką dokładnością wgramy dane, to jest mniej. To z taką tylko przedstawimy wszystkie dane, które uda nam się pozyskać systemów finansowo-księgowych i tak dalej i z taką dokładnością jak będzie to potrzebne. Tu pod spodem mamy kilkanaście tysięcy pozycji, ale zdarzało nam się, no zwykle dane finansowo-księgowe to nie jest dużo.
W każdym razie gdyby była potrzeba to spokojnie możemy tutaj wgrywać Tysiące miliony, dziesiątki i setki milionów wierszy z jednej firmy, z 2 firm, z 3, z 4, z 5 i tak dalej, ta skalowalność jest i prawie będziemy tutaj zawsze to za jednym Kliknięciem wszystkie te dane mieli z taką dokładnością jak wprowadzimy.
Czyli pierwsze drążymy. Drążymy, ale teraz popatrzmy bo tu możemy zobaczyć jak to wygląda, czy wykonanie, czy budżet i tak dalej. Ale powiedzmy, że chcielibyśmy to też jakoś inaczej zobaczyć. Tabele to mało chcielibyśmy na to popatrzeć trochę. Mamy takich odbiorców, którzy lepiej się czują Patrząc bo ta percepcja wizualna jest dla nich lepsza, popatrzmy na taki widok.
Tu od razu widzimy trend ze zwykłej tabeli trudno jest to osiągnąć, ale popatrz czy zobaczyć ten trend. Akurat to wybrałem trzy pozycje, dwie pozycje koszty gross margin, czyli ten
Pierwszy zysk. Sumarycznie jest to ułożone jedno na drugim czyli sumarycznie to pokazuje nam wszystkie przychody. Proszę popatrzeć, tu od razu widzimy trend. Pierwszy kwartał słaby, drugi kwartał troszkę lepszy w trzecim mamy zachwianie, czwarty idziemy do przodu. Dla części osób będzie to czytelniejsze.
Popatrzmy też na ten widok Poniżej taki wykres kaskadowy, tu każda pozycja rachunku Przychody nasze to na niebiesko koszty generalnie na czerwono, widzimy proporcje możemy to zmieniać taki wykres kaskadowy i tyle elementów tyle ile elementów tu pokażemy ile mamy w rachunku tyle możemy w ten sposób zmieniać Wizualizować i znowu każdy okres dla każdego przedziału możemy to obserwować.
Popatrzmy na to jeszcze inaczej. Powiedzmy, że chcielibyśmy z tego naszego rachunku, który jest wydawałoby się nudną tabelą, zrobić taki rodzaj dashboardu i prezentować. Tu akurat znowu wybrałem dwie pozycje. Przychody ze sprzedaży Porównane z budżetem i żeby jeszcze tutaj jest też finalnie odchylenie pokazane, czyli nie udało się tego przychodowego.
Widzimy od razu jak to w poszczególnych miesiącach jest, jak to biegnie w poszczególnych miesiącach tu się skupiamy na przychodach tutaj na kosztach. Podsumowanie roczne dla tych osób, Które chciałyby zobaczyć trend, chcą dostać w tej formie takiego dashboardu możemy tu umieszczać więcej tych danych tyle ile nam jest potrzebne w układzie, który nas interesuje.
Spokojnie takie rzeczy również możemy dostawać. No i teraz popatrzmy jeszcze, Tak jak wspomniałem, to, że mamy raport to nic, ale gdybyśmy chcieli jeszcze więcej z tych danych wyciągnąć. Mamy do dyspozycji również na podstawie tych wprowadzonych danych taki generator raportów. Tu Michał promuje taką nazwę Report Painter, malarz raportów z taką nutą poetycką.
No i popatrzmy, mamy te dane pod spodem i teraz możemy z nich Uzyskać takie raporty jakie są nam potrzebne. Tu gotowy już taki przygotowany jeden wzór, gdzie mamy trzy pozycje w rachunku, przychody netto ze sprzedaży, koszty operacyjne, zysk netto, podzielone na firmy i rozłożone na miesiące. No ale powiedzmy Czas tego, za jaki to jest okres, dobieramy taki, jak nam jest to potrzebne.
To nic dziwnego. Ale możemy każdy z tych wierszy i sposób, czy każdy z tych miar, we wszystkich, które są zdefiniowane, możemy zmienić ten raport, możemy stworzyć własny. Więc spróbuję. Proszę tutaj zobaczyć będzie taki raport prosty Który zawiera tylko zysk netto, czyli mamy rok, wykonanie wybrana pozycja, zysk netto.
Powiedzmy że chcę to uzupełnić żeby zobaczyć jak to w poszczególnych naszych firmach było. Dostawiam taką pozycję mam już taki raport. Mam tutaj wykonanie, powiedzmy że chcę dołożyć budżet, mam to również. Chcę dołożyć odchylenie jak najbardziej jest to Możliwe. Każdy z tych elementów każdy tak mówiąc to słownictwem business intelligence, czyli każdy wymiar i każdą miarę, którą zdefiniowałem mogę wprowadzić.
Wybrane wzorce zapisuję i mogę korzystać z tych wzorców na przykład pod przyciskiem Wszystkie te raporty mogę wysłać do moich do użytkowników. Mogę wysłać w taki sposób, żeby sprofilować treść w stosunku do ich uprawnień, czyli jeżeli by się tak zdarzyło że część naszych odbiorców nie jest uprawniona do tego, żeby widzieć na przykład pozycje związane z marżą albo tylko pracują w jednym dziale w jednej firmie i widzą tylko, Powinni widzieć fragment, jest to jak najbardziej możliwe.
Jak to, tutaj akurat proszę zobaczyć przykład takiej wysyłki dystrybucji raportów, tu jest akurat dashboard wysłany w formie PDF-a, Przystosowany tak, że to elegancko wygląda, no i to może być tak że na przykład co tydzień co miesiąc stosownie do potrzeb, taki zestaw raportów jest wysyłany do Tych, którzy będą te dane analizować, czy w takiej formie, czy w formie rachunku, czy w formie Excela do dalszej jeszcze jest to możliwe.
O tej dystrybucji jeszcze pewnie będziemy mogli jeszcze powiedzieć, a teraz wróćmy jeszcze do naszej aplikacji.
Typowe problemy czyli to pokazałem jak mniej więcej, jak możemy pracować, tak? Czyli mamy raport, nie jest to zwykła tabela możemy to porównać z budżetem z pierwszym wariantem z drugim możemy drążyć, możemy analizować wizualnie możemy wchodzić w głąb możemy tworzyć własne raporty ze wszystkich tych dostępnych wymiarów i miar, ale teraz jak jeszcze, jak tutaj wspomagamy?
Ja wspomniałem, że tutaj widzimy, Czytane dane z kilku no powiedzmy, że z kilku źródeł danych transponowane, obliczane i tak dalej, Jak wspomagamy w przygotowaniu naszych użytkowników. Typowym problemem który występuje, dość często jest to kłopotliwe, jak Państwo przygotowujecie wszystkie te zestawienia finansowo-księgowe, powiedzmy jest problem pojawienia się nowego użytkownika Kąta, nowy fragment i nie uwzględnienia, czyli coś nam się tutaj nie zgadza.
Chcielibyśmy wiedzieć, dlaczego, jak to się dzieje. Przychodzi że nie są uwzględnione jakieś wartości. Więc żeby przygotować, taki Państwo pewnie przygotowujecie Rachunki, takie zestawienia no to właśnie jednym z istotnych problemów jest to, że nie widać, jeżeli pojawi się nowe konto, nie uwzględnimy, nasz wynik może być zaburzony.
No i od tego mamy, Qlika tutaj nasze rozwiązanie, żeby takie sytuacje dla Państwa żeby wspomagać Państwa w Właśnie w kontroli danych. Proszę zobaczyć mamy tutaj taki cały ekran, cały arkusz poświęcony znalezieniu walidacji naszych danych finansowych które zostały wczytane, a szczególności mamy możliwość sprawdzenia jakie są nieprzypisane konta Czyli jeżeli w naszych danych tutaj akurat jest tak, że mamy z firmy A31 mamy konto o takim i takim numerze, pojawiło się konto i ono nie zostało zmapowane, czy nie zostało sklasyfikowane czyli pojawiło się coś w danych, my tego nie mamy, nie widzimy.
Taką informację możemy tutaj, czyli z tego jednego z najbardziej błędogennych i najbardziej pracochłonnych Z jednej z najbardziej pracochłonnych czynności, jaką jest przy wykonaniu raportu typu PNL, jesteście Państwo zwolnieni. To zrobi za Was automat. Jeżeli zdefiniujemy takie reguły będzie to pokazane.
Szansa w to, że oczywiście ktoś zajrzy tutaj, jest umiarkowana. Dlatego też można takie informacje mieć jako alarmę Tu mam zdefiniowany właśnie taki alarm, ten alarm może do Państwa przyjść na przykład mailem To i akurat jest taki alarm zdefiniowany, kontrola, nie przypisywane konta zostało to aktywowane i tak dalej i tu jest ta sama informacja możemy to zobaczyć w szczegółach Taki alarm może wskoczyć do Państwa również Na przykład mailem żeby zawiadomić.
Czyli spokojnie można sobie pracować, rano oglądać wyniki, a jak coś jest, będzie nie tak, to przyjdzie taka wiadomość, no i wtedy można wezwać, zrobić to samemu a jak ktoś ma takie szczęście to może powiedzieć, żeby kolega to zrobił, nasz podwładny ktoś odpowiedzialny za reguły żeby to przypisać sprawdzić, co tam się dzieje.
Czyli co, wspomagamy Państwa również w tym, Żeby kontrolować te dane, walidować, oceniać i wskazywać na te dane nieprzypisane. Teraz to przypisanie to jest cała konfiguracja tego. Nie będziemy tu szczegółowo tego opowiadać, ale tylko tak w dwóch słowach jak to robimy żebyście państwo mieli jakiś taki,
Przynajmniej zalążek wiedzy taką inspirację do tego, jak tutaj do tego trzeba podejść. Proszę Państwa tutaj mamy wczytane te dane źródłowe z dokładnością do konta data, firma i tak dalej, numer konta jakieś tam wartości się pojawiają, ja wskazywałem tutaj mamy dane demo Kilkadziesiąt tysięcy może tak kilkadziesiąt tysięcy pozycji, ale moglibyśmy rzeczywistych tych, czasami jest tych zdecydowanie więcej.
I żeby to działało musimy, jest to, przygotowujemy taki plik konfigurację, którym przypisujemy każdą pozycję Każde konto do odpowiedniej pozycji rachunku. Tu widać już efekty tego przypisania, czyli na przykład te konta są przypisane do pozycji przychody netto ze sprzedaży. No i tu przy tym przypisaniu mamy takie metody które powodują, że możemy wczytać pewien zdefiniować regułę, która nam pobierze pewien zakres kont, wyłączy z tego, czyli na przykład to wyłączy Do przychodów ze sprzedaży bierz wszystko skąd takich, takich i takich, ale jeżeli klient jest taki lub inny, to nie bierz, albo też rób zwroty takie i skąd takich i takich, ale jeżeli to dotyczy odpowiedniej pozycji odpowiedniego dokumentu to również nie bierz.
Takie reguły Zapisujemy w konfiguracji, a tu już widzimy ten efekt. Czyli mamy przypisanie i reguły które powodują że z naszych systemów finansowo-księgowych, czy tam łączymy to z systemami HR, sprzedaży operacyjnymi, cokolwiek byśmy tam wcieli w dane, mamy takie reguły i one powodują, że mniej więcej taki zestaw danych przychodzi, w którym zestaw danych jest przypisany do odpowiedniego konta Pozycje te, które są kalkulowane, tak jak tutaj, proszę zobaczyć mamy przychody netto i tak dalej, to reguły już tej kalkulacji już są opisane również w konfiguracji, czyli nie mówimy tego, że pozycja ta kalkulowana, przychody netto ze sprzedaży, czyli jakieś tam, że jest bezpośrednio tego, te reguły dotyczące tych wierszy Kalkulowanych są już w konfiguracji opisane w sposób, no jak tak właściwie podobny do Excelowskiego czyli mówimy że przychody netto ze sprzedaży to jest to suma tych pozycji koszty to jest suma tych, a tutaj marża i tak podajemy proste formuły w konfiguracji.
Jeżeli chodzi o budżet tu też w podobny sposób możemy, Może czytamy z takich typowych na przykład excelowskich raportów gdzie wartości są w kolumnach w bardzo różny sposób, z baz danych może być budżetów 1, 2, 3, ile tam jest potrzebne. I również ten budżet musi być tak przygotowany, czy potrafimy to tak zrobić, że w bardzo podobny sposób jest to dopisane.
Tu Państwo widzą że są do pozycji poszczególnych dopisane. Czyli to nie ma co ukrywać że jest to dość pracochłonny etap, ale wykonuje to się raz. Z całą pewnością jest to prostsze ze względu na to wspomaganie, niż odpowiednie mapowanie w Excelu i przygotowywanie tego.
Dobrze proszę Państwa. Teraz popatrzmy jeszcze na jeden taki fragmencik który dość często występuje, który jest kłopotliwy. Dla wielu organizacji. Mianowicie chodzi o możliwość wprowadzania takich poprawek korekt wartości również mamy to zrobione. Proszę popatrzeć tutaj na zwroty ze sprzedaży dla grudnia 2021 roku mamy wartość zero.
W naszej praktyce zdarzało się dość często, Zsumowane, zwalidowane dane, odczytane wszystko znakomicie ale jest taka potrzeba pilna My jednak to, co mamy tam w systemach finansowo-księgowych to jest tak, to jest jedno ale my chcemy widzieć tu w naszym raporcie wartość zmodyfikowaną Czyli dla przykładu to, żeby w grudniu roku 2021 zmienić usunąć te przykłady.
I tu jest taka właśnie pozycja wprowadzona Czyli mamy taki zestaw dokumentów korygujących to może być w formie takiego raportu, ewentualnie w formie poszczególnych, że mówimy że wpisz coś tam na jedno konto, zmień na drugie konto, czy z odpowiedniej pozycji czyli albo możemy się odnosić do tych źródeł do pozycji do dokumentów poszczególnych Gdzie odnosimy się do poszczególnych pozycji, ewentualnie do jakby dokumentów źródłowych, które modyfikują nam wartość na poszczególnych kontach.
I proszę zobaczyć tu jest zero. Zobaczmy jak to wygląda w danych. Mamy tu wykonanie może to troszeczkę tak zrobię, skupmy się na tych zwrotach
O, i proszę zobaczyć tu w rodzaju danych pojawia nam się update, to jest taka korekta. Tu dodałem właśnie w trybie takiego dokumentu korygującego odpowiednią wartość 74 000 i w ten sposób Dodałem, no i jest to opcja która dość często jest wykorzystywana, bo dane finansowo-księgowe, te wszystkie po tych transformacjach i tak dalej, no Państwo mimo wszystko, czy nasi użytkownicy mają taką potrzebę żeby modyfikować, więc mamy też możliwość korygowania, dostawiania, przesuwania tak żeby ten rachunek odpowiadał waszym potrzebom.
Proszę Państwa mówiliśmy o dystrybucji jeszcze, popatrzmy jeszcze na jeden aspekt ten który ma tu
Popatrzmy jeszcze raz na nasze rachunki. Będziemy zbliżali się do tej części już podsumowującej Czyli w dwóch słowach proszę Państwa nasze rozwiązanie. Prezentujemy dane finansowo-księgowe, dane dotyczące sprzedaży, dane dotyczące HR, jeżeli jest tak potrzeba, czyli właściwie to nie tylko rachunki typu PNL, ale wszystkie o tym charakterze, w którym możemy, czyli raporty, w którym poszczególne wiersze mają swoją znaczenie mają swoją formułę, możemy to porównywać Z budżetem rozkładać w każdym dochodzić od ogółu do szczegółu Możemy generować raporty w formie wizualnej w formie tabel możemy to robić samodzielnie możemy też dystrybuować te raporty.
I wreszcie istotne wspomaganie w zakresie przygotowania czyli Generalnie robi to automat, zbierane, transformowane dane i prezentowane. Automat też może wysyłać robić dystrybucję do kilkudziesięciu, pięćdziesięciu ilu tam osób potrzeba. Ważne jest, że każdy z tych użytkowników może otrzymać dane w ten sposób, w zakresie do którego ma Uprawnienia możemy profilować te dane, no i wreszcie możemy też pokazywać te dane w formie dashboardu, w formie kokpitów, w taki sposób, jak nam to odpowiada.
To z mojej strony przynajmniej w tej części Tyle proszę bardzo. Oddaję głos do studia
[Przemysław Żukowski]: Dzięki, Andrzej. To jeszcze z Twojej strony mógłbym Cię poprosić o przełączenie się do prezentacji na chwilkę, bo tam jest jeszcze takie króciutkie podsumowanie, w jaki sposób właśnie podchodzimy do takiego tematu, jeśli chodzi o jego realizację.
Jak go mniej więcej dzielimy żebyś troszeczkę o tym opowiedział jeszcze.
[Andrzej Dobiegała]: Realizacja, proszę Państwa. Tu czas, bo jak to realizujemy? Mamy kilka etapów Pierwsze konfigurujemy, konfigurujemy robimy to na platformie Qlik, konfigurujemy źródła danych. Typowo jeżeli to są typowe źródła zakładamy że dla jednego źródła danych są to dwa dni, w przypadku skomplikowanych byśmy tych wielu źródeł danych no może to być,
Nieco dłużej. Odczyt danych źródłowych czy budżetu w zależności od tego, jak to są złożone źródła. Jeżeli to są typowe systemy to jest to względnie proste, zakładamy też taki typowy etap dwa dni. Przypisanie kont do pozycji raportu, czyli tak zwane mapowanie. Zakładamy też, że zwykle Państwo to macie, czy wielu analityków, kontrolerów robi to, więc również zakładamy ten etap Że to jest, przygotowanie wzorca raportu formą układ według naszych tutaj, też zakładam to jest kolejny etap, weryfikacja sprawdzenie kalkulacji, zakładamy to również, to jest kolejny etap.
W przypadku gdyby były bardzo złożone klucze alokacji, gdzie proporcjonalnie do pewnych wartości dzielimy, Na przykład koszty i tak dalej pośrednich, gdzie mamy dużo tych operacji no trzeba się liczyć z tym że w zależności od złożoności może to trwać dłużej. Kończymy publikacją aplikacji testami. Trzeba liczyć, że całość taka realizacja to jest zgodnie No powiedzmy minimum 2 tygodnie.
Tutaj mamy taki zakres czasu od 12 do 16 dni, przy czym w przypadkach chyba najkrótszy rachunek jaki udało mi się przygotować to było pewnie około 10 dni, natomiast no w przypadku złożonych źródeł danych trzeba liczyć to jest to praca kilkutygodniowa. Również zależy to od złożoności samego rachunku, tak.
Jeżeli mamy integrować, oczyszczać kilka źródeł danych no jest to praca złożona ale te tu przy naszym doświadczeniach zwykle takie kilkudniowe zakresy czasu dla poszczególnych źródeł danych, poszczególnych problemów to zwykle w tym się Mieści, czyli przygotowanie rachunku i, a zależy to też od no tego jak macie Państwo, trzeba też patrzeć ile tam tych pozycji w tych raportach finansowych jest, tak.
Jeżeli to są rachunki typowe, mieszczące się, czy powiedzmy nie jest złożone to zakładamy że jest to kilkadziesiąt pozycji, to jeszcze to mieści się w tych granicach. Oczywiście jeżeli tych pozycji jest sto kilkadziesiąt i one są bardzo złożone z dodatkowymi regułami, czyli jeżeli państwo, jeżeli musimy oczyszczać te dane, to siłą rzeczy trwa to dłużej, ale wszystko powinno to się mieścić w tych granicach, o których tu mówimy.
[Przemysław Żukowski]: To w największym skrócie. Super, dzięki Andrzej Warto tutaj dodać oczywiście że jest to w dużej mierze praca którą wykonujemy raz, tak jak wspomniał Andrzej gdzieś tam wcześniej, powiedzmy pojawiające się nowe konta możemy też tak zaprogramować aby one jakby do tego rachunku wskakiwały, więc Pod tym kątem faktycznie wykonujemy tą cięższą pracę raz, natomiast później możecie się po prostu Państwo cieszyć takim rachunkiem po prostu z dnia na dzień, bo w momencie kiedy przeładowuje sobie aplikacje i dane z systemów źródłowych po prostu od razu na bieżąco macie Dostęp do wszystkiego to, co jest dla was istotne i można z tym robić kolejne rzeczy, o czym za chwilkę jeszcze powiemy.
Mamy dla was mały quiz, jeżeli byście byli chętni to zachęcam do tego, żeby na szybko go wypełnić, to są dosłownie cztery pytania, ale też troszeczkę pozwolą nam poprowadzić drugą część tego spotkania tak żeby powiedzieć wam, jakie możliwości dla was Czekają, jakie potencjalnie właśnie wyzwania z którymi się spotykacie, jak na przykład nasza platforma i nasze doświadczenie mogłoby pomóc Wam w realizacji tych wyzwań Więc jeżeli możecie troszeczkę jeszcze poQlikać to byłoby super, bo dostarczy nam to troszeczkę więcej informacji.
Czyli póki co wygrywa Excel, ale widzimy że tutaj jakby Qlik też dzielnie walczy, zobaczymy jak to się efektycznie skończy. No faktycznie Excel rządzi jeśli chodzi o przygotowywanie tego typu raportów nawet w bardzo dużych organizacjach gdzieś tam Często na samym końcu nieśmiertelny Excel faktycznie jest, ale tak jak też Andrzej wspominał on ma różne swoje też przywary, które warto gdzieś tam tak eliminować, więc do tego też Was bardzo mocno zachęcamy aby ten proces taki, który często jest ręczny który często jest długotrwały a w związku z tym konieczny Też często błędogenny, po prostu zrealizować w inny sposób za pomocą automatów, a dzięki temu uzyskać jeszcze kolejne wartości.
Ach, bo widzę, że wy jeszcze podsumowania tutaj nie widzicie to tylko my widzimy to podsumowanie więc za chwilkę zróbmy tak, że powiedzmy połowa osób nam uzupełni i wtedy pokażemy wam już podsumowanie, jak to wygląda. Dalej Excel wykrywa. Tak, żebyście wiedzieli co się dzieje. No dobra, prawie połowa osób już ankietę wypełniła.
Dosłownie jeszcze na kilka odpowiedzi poczekamy i mam nadzieję że uda nam się to też Wam na szybko pokazać Jeżeli nie, to oczywiście dostarczymy to być może w jakimś późniejszym terminie. Dobra mamy 50%, więc spróbujmy zakończyć tę ankietę. Zobaczmy wyniki powinny być u Was już ok. Jak widzimy jeśli chodzi o wykorzystanie narzędzia króluje Excel.
Na drugim miejscu mamy dzielnie broniącego się Qlika. No i bardzo fajne pewnie tutaj będą te informacje o tym, ile czasu faktycznie poświęcić na to, aby Tego typu raporty przygotować. I teraz oczywiście im jest ich więcej, im więcej jest różnych interesariuszy im w bardziej skomplikowanych organizacjach pracujecie, tym tego czasu na pewno będzie potrzebne na przygotowanie takich raportów więcej.
Więc warto na pewno wykonać raz ten, może troszeczkę Dłuższy krok, ale ten, który pozwoli Wam faktycznie już tą część taką manualną bardzo mocno sobie zautomatyzować po to, żeby wznieść na kolejny poziom na przykład możliwości wykorzystania danych właśnie z raportów P&L. No dobra, zakończę udostępnianie tych wyników i wróćmy sobie do prezentacji Dzięki za quiz.
No i teraz to, co warto tutaj jeszcze wiedzieć. Załóżmy, że, Taki raport już faktycznie u Was istnieje, czyli mnóstwo tej pracy ręcznej jest już zrealizowanej za pomocą automatu. Nie musicie już na to poświęcać czasu, a dane do takiego raportu spływają właściwie tak często jak potrzebujecie, bo odpowiada za to mechanizm reloadu danych.
Co można z tym zrobić dalej. Oczywiście tutaj, jak już Andrzej też pokazywał na jednym z przykładów tam gdzie powiedzmy jedno konto się nie mapowało, no to jest taka funkcjonalność alertów która na przykład może Was o tym powiadomić. Natomiast fajne jest to, że na przykład właśnie monitorowanie takich głównych kluczowych wartości, które są dla Was istotne po prostu może być wykonywane na bieżąco.
Tak często jak dane się przeliczają, przeładowują z systemu tak często możecie mieć Dostęp do tych świeżych informacji. Co więcej, to są na końcu dnia cyfry, które później my jeszcze jako ludzie musimy zinterpretować Oczywiście jako kontrolerzy mamy dużą też wiedzę I świadomość tego, co z tych danych wynika, ale też tak jak widzimy w prawym dolnym rogu też system coraz bardziej podpowiada, cóż z tych danych wynika takim językiem naturalnym.
Także użytkownicy, którzy może mają troszeczkę mniejsze doświadczenie jeśli chodzi o rozumienie takich danych finansowych, mogą być też właśnie wspomagani takimi insightami po to, aby to Ta świadomość i możliwość korzystania z tych danych schodziła coraz niżej w organizacji, aby takie duże raportowe wezwany nie były czymś co odstrasza potencjalnych użytkowników.
No i fajne w tym wszystkim też jest to, że jeżeli faktycznie te dane spływają nam na bieżąco, To możecie też do takich raportów podłączać tzw. automatyzacje, które mogą uruchamiać różne inne procesy biznesowe w firmie. Więc jeżeli na przykład któryś z tych parametrów typu tak jak Andrzej pokazywał, na przykład jakieś zwroty czy rabaty przekracza jakiś zakładany przez Was poziom po pierwsze możemy dostać z tego alert, po drugie Możemy na przykład poinformować przykładowo naszych handlowców, że jeśli chodzi o rabaty to w tym miesiącu już, że tak powiem troszeczkę odpuśćmy z tym, bo musimy na przykład gonić wyniki.
I taka informacja może być na przykład wprost z Qlika podana do, Przykładowo na Teamsa, na kanał handlowy, czy też na przykład wrzucona jako task, jako jakieś konkretne zadanie na przykład w systemie CRM. Także możecie na podstawie danych które zostały przez Qlika w sposób automatyczny przetworzone i zwizualizowane, za pomocą triggerów uruchomić różne inne procesy które też w firmie mogłyby zachodzić.
No i oczywiście, Do tego wszystkiego dzisiaj tego nie pokazywaliśmy ale do tego wszystkiego możemy jeszcze podłączyć machine learning na przykład po to, aby monitorować też potencjalne problemy ze spływem płatności na przykład od naszych klientów. Jeżeli tym byście byli też zainteresowani, to też służymy tutaj pomocą Chętnie taką aplikację Wam pokażemy.
I tak jak też wspominał Andrzej, mamy tutaj tą możliwość że przechodzimy do tych danych bardzo szczegółowych, czyli możemy przejść do konkretnych Konkretnego dokumentu Tutaj też w pytaniach pojawiał się taki wątek czy można wręcz zobaczyć taki dokument, więc jak najbardziej tak możemy się podłączyć do jakiegoś skanu i go wywołać, czy też np.
odesłać wprost użytkownika do konkretnego Miejsca w systemie zewnętrznym, który na przykład pokaże ten konkretny dokument, ale też na przykład ta ostatnia opcja którą tutaj Wam wyświetlam, czyli notatki to jest coś, co w ramach Qlika może Wam służyć do tego, żeby podyskutować sobie o tych danych i zobaczyć czy, dopytać na przykład kolegę z czego to wynika i na przykład też jak Andrzej pokazywał, w razie czego na przykład wprowadzić jakąś korektę która by ten wynik zmieniała.
Czyli To, co pokazał Andrzej to jest jakby zaoszczędzenie bardzo dużej części takiej pracy ręcznej która najczęściej przy tego typu raportach jest do wykonania. Jeżeli to jest zrobione, no to pamiętajcie, że możemy zrobić jeszcze krok dalej, czyli na przykład właśnie uruchamiać różnego typu procesy w organizacji Alertować się nawzajem o tym, że na przykład jakiś parametr, niebezpiecznie się do niego zbliżamy i na przykład trzeba podjąć jakieś kroki zaradcze.
Pojawiło się też pytanie, jak to przetestować, jak można to sprawdzić na własnej skórze, no i tak naprawdę mamy dla Was tutaj dwie propozycje czyli Jeżeli teraz Kliknięcie sobie w górze ekranu to możecie zobaczyć przejść na stronę która troszeczkę więcej opowie Wam, w jaki sposób możemy razem z Wami ramię w ramię taki raport u Was przygotować i tak naprawdę mamy do tego dwa tryby, czyli jeżeli jesteście w tej części, która do tej pory która z naszej ankiety wynikało, że głównie używa Excela do tego typu analiz, no to zachęcamy Was do tego aby Spróbować Przełożyć cały proces analizy tych danych finansowych właśnie do Qlik’a i wykorzystać do tego tzw.
Project Seeing is Believing, gdzie nie posiadając narzędzia definiujemy razem z Wami jak ten proces wygląda, gdzie są Wasze dane, w jaki sposób chcielibyście je zwizualizować i tak jak wspomniałem ramię w ramię z Wami taki raport Wykonujemy, zostawiamy Wam go do testów, no i po okresie testów decydujecie czy to jest to, czego faktycznie szukaliście ile czasu, ile środków zaoszczędziliście dzięki temu, że właśnie cały proces jest już zautomatyzowany, no w ten sposób bardzo miękko możecie przejść Przejść na tą lepszą stronę mocy gdzie mnóstwo czasu już będziecie po prostu co miesiąc oszczędzali.
Czyli to jest opcja pierwsza szczególnie dla tych z Was, którzy jeszcze z Qlika nie korzystają. Natomiast dla tych wszystkich z Was, którzy już Qlika mają w najróżniejszych formach bo Zapewne zdarzają się jeszcze tutaj użytkownicy, którzy na przykład korzystają z Click View, czyli poprzednika Click Sense i być może z różnych względów na przykład takie raporty już macie, ale być może wymagają jakiegoś odświeżenia albo zobaczyliście dzisiaj coś ciekawego co chcielibyście zaimplementować w swojej organizacji To też zachęcamy Was do tego żebyście się do nas odezwali.
Ten przycisk na górnej belce naszego ekranu też do tego służy. Zostawcie nam swoje dane. Odezwiemy się do Was, aby podyskutować z Wami o tym, co macie Co potencjalnie chcielibyście i w jaki sposób moglibyśmy to zrealizować w przypadku Qlika. Marcin dzięki, już mamy, tutaj widzę, pierwsze zgłoszenie, więc na pewno, Marcin, odezwiemy się do ciebie.
Zachęcamy do tego, bo tak jak widzicie też jakby sam produkt bardzo mocno się rozwija, więc jeżeli macie tego typu raporty macie Qlika i daj Boże, macie go jeszcze w chmurze, to jak widzicie właściwie możemy Wychodzić coraz dalej na przykład z jakimiś predykcją, alertami, czy na przykład dystrybucją takich raportów do Do szerszej grupy użytkowników.
No dobra to jeszcze przełączmy się tutaj na chwilkę do pytań. Zobaczmy, czy coś jeszcze, bo rozumiem Michał na bieżąco tutaj też Wam odpowiadał więc myślę, że chyba większość tych pytań mamy zaadresowanych, ale jeżeli jeszcze w tej chwili coś by Wam przyszło do głowy, co chcielibyście się dowiedzieć, to też jest to czas dla Was na kolejne pytania.
To zostawię jeszcze na chwileczkę tą informację. Pojawiło się pytanie, czy będzie możliwy dostęp do nagrania Tak, jak najbardziej, jak wejdziecie na naszą stronę datawizards.pl. To jeden też z takich elementów, które tutaj dla was mamy, to właśnie nasz podcast, blog i webinary Wszystkie webinary, które realizujemy, realizujemy, jak widzicie w trybie live, ale one zawsze są później nagrane.
Wchodząc na naszą stronę, możecie sobie każdy z tych webinarów później podejrzeć. W temacie właśnie controllingu finansów zachęcamy też do zerknięcia do zakładki podcasty gdzie mamy Właśnie jeden z podcastów nagrany z Krzysztofem Gamrotem, który opowiada w jaki sposób właśnie można wykorzystać Qlika w kontrolingu tak z pierwszej ręki jako faktyczny końcowy użytkownik tego narzędzia.
Także staramy się dzielić tą naszą wiedzą w najróżniejszej formie. Korzystajcie z tego że tak powiem, pełnymi garściami Cały ten content jest do Waszej dyspozycji, jeżeli coś Was w nim zainteresuje. Po to Odezwijcie się do nas, chętnie wam powiemy w szczegółach w jaki sposób to mogłoby zagrać w waszej organizacji.
Dobra i ostatnia rzecz z takich ogłoszeń, które chcielibyśmy jeszcze przekazać to dla wszystkich z was, którzy korzystają z Qlika i chcieliby właśnie dowiedzieć się co ciekawego w Qliku się Gdzie przypominamy tylko jeszcze o ClickConnect czyli największej konferencji Clicka 3-5 czerwca w Orlando.
Wybieramy się na pewno, więc jeżeli chcielibyście połączyć większą grupę z Polski, która by chciała pojechać i zobaczyć te wszystkie nowości, a jest ich sporo i będzie coraz więcej, właściwie sami często już nie nadążamy za tym, co Qlik wypuszcza, więc zachęcam do tego, żeby na te kilka dni Wybrać się do Stanów i faktycznie z pierwszej ręki zobaczyć jakie nowe możliwości przed Wami się tworzą jeśli chodzi o użytkowników Qlika.
No i na samym końcu zachęcam oczywiście do kontaktu z nami jeżeli będziecie mieli jakiekolwiek pytania. Jesteśmy do Waszej dyspozycji znajdziecie też nas na Facebooku na LinkedInie, na YouTubie więc staramy się właśnie te wszystkie nasze materiały Dosyć szeroko dystrybuować, a Was zachęcam do tego, żeby po prostu z nich korzystać.
Mamy jeszcze jedno pytanie od Aliny. Skontaktujemy się z Tobą też bezpośrednio Jeżeli wypełnisz tą ankietę to bardzo chętnie jakby już na konkretnym przykładzie też podpowiemy Ci, w jaki sposób mogłoby to wyglądać. Póki co chyba więcej pytania Pytań jeszcze nie widzę, więc za dzisiaj chciałbym Wam bardzo serdecznie podziękować za Wasz czas.
Andrzej, Michał bardzo Wam dziękuję też za udział za podzielenie się swoim doświadczeniem. Andrzej, szczególnie Tobie za pokazanie tych wszystkich trików, które możemy robić bardzo od strony praktycznej. Michał dzięki za wsparcie na czacie i odpowiadanie na bieżąco na pytania. Tak jak wspomniałem do odwiedzenia naszej strony, do zerknięcia na inne jeszcze materiały które dla Was przygotowaliśmy No i na pewno będziemy się słyszeli w najbliższym czasie.
Myślę, że najbliższy webinar z konkretną datą jeszcze do Was wrócimy. Natomiast tutaj Andrzej wspomniał też o takiej właśnie możliwości dystrybucji raportów w postaci statycznej. Zakładam że to będzie kolejny temat naszego webinara, więc jeżeli tego typu rozwiązania mi też jesteście zainteresowani no to pewnie w najbliższych tygodniach właśnie z takim kontentem do Was.
Wrócimy. Dziękuję za dzisiaj, miłego dnia i do usłyszenia następnym razem.