Fascynacja przełomowym produktem zrobiła z nich wspólników. Dziś duet Tomasz Samagalski – Przemysław Żukowski rozwija firmę Data Wizards w tempie 70% rocznie. Swoim klientom oferują funkcjonalności lepsze niż sam producent oprogramowania!
Tomasz Samagalski i Przemysław Żukowski, przez znajomych żartobliwie nazywani “Qlik Jobs” i “Qlik Wozniak” to duet, który uzupełnia się w każdym calu. Jeden zarazi ideą każdego, a drugi wie, jak wdrożyć ów pomysł w życie. Od kilkunastu lat „ewangelizują” rynek Business Intelligence w Polsce i na świecie. Cztery ostatnie lata pokazały, że tworzenie firmy w oparciu o najlepszych ludzi, rozwojowy produkt oraz proklienckie podejście nie jest tanie, ale procentuje w czasie.
Kiedy w 2007 roku Tomasz Samagalski wprowadzał do Polski QlikView, wtedy jeszcze szwedzkiej firmy QlikTech a dziś już globalnej firmy Qlik, mało kto wiedział co to za produkt. – Po próbie rozmowy z prospektem o QlikView w słuchawce telefonu zapadała cisza. Wszyscy chętnie rozmawiali o rozwiązaniach IBM, SAP, czy Microstrategy, ale Qlik? O skali wyzwania niech świadczy fakt, że firma, która poprosiła mnie o wsparcie, przez rok miała trudności z przekonaniem kogokolwiek do tego rozwiązania, nawet własnych klientów – wspomina Tomasz Samagalski, CEO Data Wizards.
Jednak na tle innych rozwiązań to Qlik okazał się bezkonkurencyjny. Nie miał ograniczeń tradycyjnych rozwiązań BI, a czas jego wdrożenia był nieporównywalnie krótszy. Gdy za promocję wziął się Tomasz Samagalski, który miał już bogate doświadczenie we wprowadzaniu technologii IT na polski rynek, klienci szybko dostrzegli zalety Qlika. Mówiąc wprost, efekt był piorunujący.
W kwietniu 2010 do Tomasza Samagalskiego dołączył Przemysław Żukowski – dziś Qlik Department Director i czołowy polski „Qlik Evangelist”, wcześniej zajmujący się sprzedażą sprzętu IBM wspierającego ERP. – Szukałem kogoś diametralnie innego ode mnie, żeby nasze kompetencje się nie dublowały, a jednocześnie osoby, która kieruje się w życiu i biznesie identycznymi wartościami moralno-etycznymi. Na początku współpracy, jeszcze pod starą banderą, zauważyłem, że choć jesteśmy różni pod względem osobowości, to w pewnych bardzo istotnych aspektach jesteśmy identyczni. To szczególnie ważne np. w przypadku etycznego pozyskiwania klientów. To jest klucz do naszej dobrej współpracy i efektywnego budowania firmy – wskazuje CEO Data Wizards.
Przemysław Żukowski jak nikt inny zna technologię Qlik i wie o niej wszystko. To on stoi za większością partnerstw Data Wizards; wspólnie z Tomaszem Samagalskim uzupełniają Qlik Sense o dodatkowe funkcjonalności, których producent nie umieścił jeszcze w planach rozwoju. Tak powstało partnerstwo z Inphinity, UI Path czy Snowflake. Jednak na początku współpracy “Qlik Jobs” i “Qlik Wozniak” mieli naprawdę pod górkę.
– Założyliśmy spółkę Data Wizards pod koniec grudnia 2017, a kilka dni później, na początku stycznia 2018 zamknięto biuro Qlik w Polsce. Żeby otrzymać status partnera, musieliśmy pokonać ogromne przeszkody. W końcu się udało – partnerstwo otrzymaliśmy… ale w Dubaju! – wspomina Przemysław Żukowski, podkreślając, że po drodze młoda firma musiała pokonać największego potencjalnego konkurenta. – Wygraliśmy istną rozgrywkę szachową, negocjując z Qlikiem na najwyższym poziomie zarządu – podkreśla Qlik Department Director.
Od strony zespołu też nie było łatwo. Przez pierwsze miesiące Data Wizards działała bez konsultantów, ponieważ kandydaci, którzy mieli dołączyć do duetu Samagalski – Żukowski w ostatnim momencie się wycofali. Pierwszy konsultant musiał nauczyć się technologii od zera; dopiero kolejna osoba, doświadczona konsultantka Qlik, mogła przyjąć poważne projekty.
Konsultanci Data Wizards zdobywali swoje doświadczenie przez lata, uczestnicząc w setkach projektów, w tym międzynarodowych. Ich podejście do analizy oraz sposobu wizualizacji staje się często standardem dla całych korporacji z takich branż jak farmacja, bankowość czy automotive.
– Nasi konsultanci nie poświęcają 100% czasu na projekty. Mają czas, żeby zdobywać wiedzę i aktualizować ją, żebyśmy zawsze byli o krok przed innymi dostawcami pod względem wiedzy i znajomości nowych produktów – zauważa Przemysław Żukowski.
Jak przyznają w rozmowie obaj wspólnicy, głównym bodźcem do stworzenia Data Wizards była chęć pracy w zespole, który traktuje klienta tak, jak sam chciałby być traktowany, czyli profesjonalnie i po partnersku. – To dzięki ludziom tworzącym nasz zespół staliśmy się firmą, która bez kompleksów może nie tylko funkcjonować, ale i konkurować na zagranicznych rynkach – i to nie ceną, a jakością. Przez pierwsze trzy lata zatrudniliśmy tylko i wyłącznie seniorów, nawet kiedy cashflow wskazywał, że to nie do końca bezpieczna droga. Ale dla nas najważniejsza jest jakość i wierzymy, że długofalowo to się opłaca – podkreśla Tomasz Samagalski.
Zespół Data Wizards od dawna jest znany z dbałości o rozwój rynku. Dotyczy to nie tylko propagowania wiedzy, zarówno samej technologii Qlik, ale także umiejętności pracy z danymi. Jak przyznaje Przemysław Żukowski, obaj czują się “ewangelistami” Qlika i zależy im na propagowaniu tej technologii… bo jest wyjątkowa. Zdarza się nawet, że bezinteresownie przekonują klienta do technologii Qlik, nawet jeżeli to nie im przypadnie wdrożenie.
– Z braku filii Qlik w Polsce, my przejęliśmy rolę edukatora. Gdy pojawia się coś nowego, jako pierwsi na rynku o tym informujemy. Organizujemy spotkania techniczne w formie hybrydowej, podczas których na bieżąco dzielimy się wiedzą projektową, omawiamy nowe produkty i funkcjonalności Qlika, a także trendy oraz tendencje na rynku – zauważa Przemysław Żukowski.
– Koncentrujemy się na dostarczaniu wartości na bazie Qlika, więc zawsze jesteśmy w stanie uzyskać maksimum efektu z oferowanych funkcjonalności. To, że czasem może się wydawać, że Qlik czegoś “nie potrafi” wynika najczęściej z powodu braku wiedzy człowieka, a nie narzędzia – dodaje Tomasz Samagalski.
Data Wizards dba o rozwój grona przyszłych użytkowników Qlika, wprowadzając na jednym z uniwersytetów Qlik Academic Program, zapoznający przyszłych absolwentów z technologią Qlik. Z kolei z myślą o podniesieniu wskaźnika Data Literacy, czyli umiejętności pracy na danych, Data Wizards prowadzi ogólnopolskie “Śniadania z Qlikiem”. W ten sposób już niemal 800 osób mogło z pierwszej ręki praktycznie poćwiczyć umiejętności analityczne, a zdobytą wiedzę przekazać innym.
Dziś, choć rynek rozwiązań Business Intelligence w Polsce jest dużo bardziej konkurencyjny niż kilkanaście lat temu, Data Wizards podbijają rynek w zawrotnym tempie – nie tylko rozwojowym narzędziem, ale także partnerskim podejściem do klienta.
– Dla nas “zadowolony klient” to nie slogan, a kompas partnerskiego podejścia. Jesteśmy w stałym kontakcie z klientem i dzięki szerokiej wiedzy biznesowej często jesteśmy w stanie mu doradzić w innych obszarach, niż nasza specjalizacja, czy wskazać sprawdzonego partnera. Dzięki temu nasz klient może działać na tym samym poziomie eksperckim, co my, ale w swoim obszarze dziedzinowym. Nie musi się znać na IT, bo my się tym zajmujemy.
Takie partnerskie podejście do klienta, docenił m.in. Rossmann Supermarkety Drogeryjne Polska Sp. z o.o. gdzie Qlik Sense stał się głównym narzędziem analizy danych dla setek użytkowników.
– To niesamowity komfort, kiedy rozmawiamy z klientem o jego potrzebach i w zasadzie na większość pytań możemy odpowiedzieć „tak, możemy to zrobić”. Jeżeli nie, to zawsze polecimy inne rozwiązanie, które pokrywa dany obszar – podkreśla Przemysław Żukowski. – W większości firm, życie firmy dzieli się na etap przed i po wdrożeniu Qlika. Po zakończeniu projektu często słyszymy „dlaczego nie przyszliście do nas wcześniej?” – dodaje Qlik Department Director w Data Wizards.