Case study Vigo System Nowe spojrzenie na analizę kluczowych danych

Polski producent innowacyjnych czujników rozpoczął korzystanie z Qlik od analizy kluczowych danych: finansowych, logistycznych i zakupowych. Dziś firma korzysta już z kilkudziesięciu dashboardów Qlik i ma apetyt na więcej.

Case study Vigo System

Vigo System, polska spółka technologiczna to światowy lider w produkcji fotoczułych przewodników bazujących na autorskiej technologii MOCVD. Misją Vigo System jest umożliwienie klientom detekcji dowolnej substancji w dowolnych warunkach. Detektory IR są stosowane w przemyśle, transporcie, obronności i bezpieczeństwie, ochronie środowiska, medycynie, a nawet w badaniach kosmicznych. Detektory VIGO System mają najlepsze parametry na rynku dzięki eksperckiej wiedzy w zakresie projektowania struktur półprzewodnikowych.

W 2021 roku firma osiągnęła 33% wzrost i rozpoczęła sprzedaż w Stanach Zjednoczonych oraz na Tajwanie. Obecnie zatrudnia ponad 200 pracowników, z czego znaczna część to kadra inżynierska. Vigo System korzysta z platformy Qlik od początku 2022 roku.

WYZWANIE

Vigo System korzysta z systemów ERP, BPM, MES i CMS, które generują ogromne ilości danych produkcyjnych, sprzedażowych, logistycznych, jakościowych i finansowych. Dotychczas do analizy tych danych firma wykorzystywała arkusze kalkulacyjne. Jednak przygotowywanie zawartych w nich danych do prezentacji pochłaniało mnóstwo czasu, a wnioski nieraz okazywały się rozbieżne. Raporty generowano z opóźnieniem. Mając świadomość wagi danych w podejmowaniu lepszych decyzji firma podjęła decyzję o wdrożeniu narzędzia BI. Po prezentacji wiodących rozwiązań rynkowych wybór padł na Qlik. Głównymi kryteriami zakupowymi było:

  • łatwe łączenie rozproszonych źródeł danych, bez względu na ich ilość, wielkość czy niedoskonałość
  • indeksowanie danych bez potrzeby wcześniejszego ich czyszczenia czy modelowania
  • elastyczność w samodzielnym tworzeniu Dashboardów (user friendly)
  • firma wdrożeniowa nastawiona na rozwój klienta

ROZWIĄZANIE

Zespół Vigo System podszedł bardzo racjonalnie do wdrożenia, kupując tylko tyle licencji, ile było trzeba na początku. – W pierwszej kolejności z Qlika skorzystały obszary kluczowe dla zarządu: finanse, controling, logistyka i zakupy, włącznie z kontrolą budżetu – w sumie sześć obszarów podzielonych na 10 dashboardów – wyjaśnia Tomasz Samagalski, CEO Data Wizards.

Pierwszy etap wdrożenia udało się zrealizować w niecałe 2,5 miesiąca, od końca października 2021 roku do połowy stycznia 2022 roku. Później, gdy zespół Vigo System przekonał się do możliwości Qlika, rozpoczęła się druga faza wdrożenia. Polegała ona na wprowadzeniu dodatkowych funkcjonalności, dotychczas rozproszonych po zespołach – w sumie 30 dodatkowych dashboardów. Prace wdrożeniowe przebiegały w dwutygodniowych sprintach. – We wdrożeniu Qlika uczestniczył cały zespół – nie tylko dyrektorzy, ale również koordynatorzy i specjaliści. Każdy miał wpływ na to, jak “jego” dashboardy będą pracować. Szczególnie dobrze wspominamy komunikację w projekcie, nie tylko ze strony konsultanta, ale też koordynatora, który nas praktycznie prowadził za rękę – komentuje Ernest Kulik, Dyrektor Zakupów i Logistyki w Vigo System.

KORZYŚCI

Pierwsze korzyści pojawiły się już po pierwszym miesiącu od wdrożenia. Dziś firma Vigo System analizą objęła kilkanaście obszarów swojej działalności i ciągle rozszerza swoje środowisko. Niektórzy użytkownicy korzystają już bardzo płynnie z nowego narzędzia. – Niewątpliwie największym plusem jest dostęp do danych, i to z różnych baz danych jednocześnie. Kiedy na spotkaniach pokazujemy raport, to dane dotyczą sytuacji bieżącej, a nie wczorajszego dnia. Mamy pełen obraz bieżącej sytuacji w danym obszarze, niemalże za jednym kliknięciem – przyznaje Ernest Kulik z Vigo System.

Docelowo w Vigo System dane z wszystkich obszarów zostaną ujęte w Qliku, od produkcji, poprzez koordynację produkcji aż po administrację. Dzięki centralizacji danych wszyscy uprawnieni użytkownicy mogą się odnieść do wspólnego dashboardu i bazować na tych samych widokach. Elastyczność Qlika pozwala dołączyć do systemu zewnętrzne dane, np. plik tekstowy. Co ważne, zespoły mogą wspólnie rozwijać “swoje” dashboardy.

– Dziś walutą jest informacja, a czekanie jest stratą czasu, a więc kosztem. Już pierwszy kontakt z dashboardem Qlik pozwala zobaczyć na własne oczy wiele ciekawych wniosków – dużo łatwiej niż w Excelu. To zachęca do dalszego eksperymentowania i podejmowania świadomych decyzji biznesowych – podsumowuje Ernest Kulik z Vigo System.

Jeżeli zaciekawiło Cię spojrzenie firmy Vigo System na analizę kluczowych danych, posłuchaj podcastu na kanale YouTube.